Camel fuseert met Kent

©Bloomberg

Tabaksgigant Reynolds American fuseert met Lorillard. Door de deal blijven slechts twee grote spelers over op de Amerikaanse tabaksmarkt.

Reynolds American, de producent van onder meer Camel en Pall Mall koopt het op twee na grootste tabaksbedrijf van de Verenigde Staten: Lorillard. Na maanden onderhandelen bereikten ze een akkoord voor 27,4 miljard dollar.

Lorillard is in België misschien vooral bekend van het merk Kent, maar haalt wereldwijd 80 procent van haar omzet uit muntsigaretten van het merk 'Newport'. Het is ook marktleider in de verkoop van e-sigaretten.

Reynolds' bod is goed voor 68,88 dollar per aandeel,  of 2,5 procent meer dan  het aandeel noteerde bij het sluiten van de markt op maandag. Grootaandeelhouder British American Tobacco behoudt zijn aandeel van 42 procent in Reynolds.

Duopolie

De grootste speler is Altria, met haar dochteronderneming Philip Morris USA staat ze in voor de helft van de Amerikaanse markt. Marlboro alleen al is goed voor 44 procent marktaandeel.

Samen met Altria vormden Reynolds en Lorillard 'de grote drie' van de Amerikaanse tabaksindustrie, ook 'Big tobacco' genoemd. Nu twee van die drie bedrijven fuseren, blijft een duopolie over.

De fusie is een antwoord op de slinkende verkoop - jaarlijks daalt de verkoop met 4 procent - en is nodig om competitief te blijven met concurrent Altria. Beide in North Carolina gelegen bedrijven zullen zo significante kosten kunnen besparen.

Het Britse Imperial Tobacco, goed voor 3 procent marktaandeel in de VS, zal e-sigaretten en een aantal merken (onder meer Winston en Kool) overkopen van Reynolds voor 7,1 miljard dollar. Met die zet hoopt het bedrijf staande te blijven tussen 'de grote twee'.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content