3D-specialist Materialise ziet een van drie winstmotoren uitvallen

Materialise haalt meer omzet, maar de winst valt tegen. ©David Verhaeghe / Materialise

Materialise, de Leuvense specialist in 3D-printing, zag de omzet in het eerste kwartaal toenemen, maar kan de winstverwachtingen van Wall Street niet inlossen.

Materialise legde de voorbije maanden, net zoals andere techaandelen, een verschroeiend parcours af op de Nasdaq-beurs. In minder dan een jaar verviervoudigde de koers naar zowat 80 dollar eind februari, om sindsdien terug te vallen naar zowat 35 dollar.

Veel beleggers keken dan ook uit naar de eerstekwartaalcijfers die het bedrijf uit Haasrode vandaag bekendmaakte. Onverdeeld positief zijn die niet. Materialise ziet de omzet wel meer stijgen dan verwacht, tot 53,4 miljoen dollar. Dat is een toename met 4,6 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar, en ruim 2 miljoen boven de gemiddelde analistenprognose.

Minder rooskleurig

Onderaan de resultatenrekening is het beeld minder rooskleurig. Het verlies per aandeel loopt op tot 8 cent, dubbel zo groot als het verwachte verlies van 4 cent.

De reden voor die zwakke winstprestatie is de afdeling Manufacturing, die opdrachten uitvoert voor productiebedrijven zoals auto- en vliegtuigbouwers. De omzet daalde er met 8,2 procent tot 19,1 miljoen euro, terwijl de brutobedrijfswinst (ebitda) zelfs 144.000 euro in het rood ging. Een jaar eerder leverde de afdeling nog 1,12 miljoen euro winst, en ook dat was aan de lage kant.

85%
Winstgroei
De sterkste winstgroei kwam van de afdeling Medical, die oplossingen maakt voor 3D- implantaten op maat.

De andere twee winstmotoren draaiden wel nog goed. Software schreef 30 procent meer winst in de boeken (3,4 miljoen euro) en haalde een ebitdamarge van 33,6 procent. Bij Medical groeide de ebitda zelfs met 85 procent, tot 4,54 miljoen euro, goed voor een marge van 28,7 procent. Alles samen lag de ‘aangepaste ebitda’ van Materialise bijna de helft hoger dan een jaar eerder, op 5,34 miljoen euro.

Voorzitter Peter Leys schuift voor het lopende tweede kwartaal een omzetgroei ‘tot 10 procent’ naar voren in vergelijking met het eerste kwartaal. Maar hij waarschuwt tegelijk dat de hogere uitgaven voor ‘groei-initiatieven’ de winstgevendheid zullen drukken.

Voor de rest van het jaar is de toestand mistig. ‘We zijn voorzichtig optimistisch dat de positieve trends over de eerste maanden van het jaar in de rest van 2021 aanhouden, maar door onvoorspelbaarheid van de Covid-19-crisis blijft de zichtbaarheid te onzeker om voor het hele jaar becijferde vooruitzichten te geven.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud