Agfa ziet omzet en winst verder afkalven

©BELGA

De beeldvormingsgroep had boven op de klassieke tegenvallers last van de hoge aluminiumprijzen.

'Geen grote verrassingen in het eerste halfjaar', trapt Agfa  zijn halfjaarrapport af. De omzetdaling versnelde in het tweede kwartaal (-10%) tegenover het eerste kwartaal (-6,7%).

De grootste afdeling van de beeldvormingsgroep uit Mortsel, Graphics (drukplaten en software voor drukkerijen), is actief in een krimpende business, de analoge printmarkt. 

Het gros van het omzetverlies wijt Agfa aan de reorganisatie van de drukvoorbereidingsproducten en aan wisselkoerseffecten. Zonder die factoren zou de omzet in het tweede kwartaal met 3,6 procent zijn geslonken. En dat is een tragere daling dan in dezelfde periode vorig jaar, zegt de groep.

Duurder aluminium

Maar analisten, die Agfa's zwaktes en sterktes door en door kennen, hadden meer verwacht. Ze hoopten voor het tweede kwartaal op 36 miljoen euro meer omzet - 595 miljoen in plaats van de uiteindelijke 559 miljoen euro. Ze hebben de impact van de reorganisatie van de drukvoorbereidingsportefeuille duidelijk onderschat.

Graphics stelt het zwaarst teleur met een omzetdaling van 15,5 procent. Boosdoeners zijn de stelselmatige afkalving van de analoge computer-to-filmproducten, de concurrentiedruk en marktgebonden volumedalingen voor digitale computer-to-filmproducten.

Extra druk was er door de hoge aluminiumprijzen. Agfa reageerde daar in mei op met een wereldwijde prijsverhoging voor zijn drukplaten. Het effect zal pas vanaf het derde kwartaal voelbaar zijn.

Ook de divisie Healthcare - die ziekenhuizen van medische beelden voorziet - zag haar omzet in het tweede kwartaal dalen (-5,7%), terwijl er in het eerste kwartaal een status quo was. Ook hier knaagde de sterke euro aan de verkoop. Bovendien liet Imaging IT Solutions, IT om medische beelden naadloos te delen, een vertraging optekenen na een sterk jaarbegin.

Positief is dat de hardcopyverkoop een 'bevredigende volumegroei' toont na de reorganisatie van de Chinese distributiekanalen vorig jaar.  Ook de Healthcare Information Solutions zitten in de lift, zowel in omzet als in orders.

Flinke winstdruk

In het eerste kwartaal toonde Agfa ondanks de omzetdaling nog een stijging van de winst. Daar is in het tweede kwartaal geen sprake meer van door 'productmixeffecten, regionale mixeffecten en de hoge aluminiumprijs'. Bij Graphics is de terugval het grootst: de brutomarge zakt van 30,4 tot 27 procent. Dat levert 59 procent minder bedrijfswinst (rebit) tegenover vorig jaar op.

Healthcare ziet zijn rebit 9 procent afkalven. Op groepsniveau resulteert dat in een winstdaling van een vierde tot 35 miljoen euro. Onderaan blijft er, na de aftrek van onder meer 9 miljoen euro reorganisatiekosten, 6 miljoen euro nettowinst over - tegen 27 miljoen vorig jaar.

De jaardoelstellingen blijven dezelfde. CEO Christian Reinaudo gaat er nog altijd van uit dat de winstmarge (rebitda) eind 2018 het cijfer van vorig jaar niet zal kunnen evenaren. Na zes maanden is er een daling van 8,2 tot 7,8 procent. Voor de komende jaren blijft het streefcijfer 10 procent.

Afsplitsing

Over de afsplitsing van de Healthcare-IT-activiteiten in een aparte vennootschap komen we enkel te weten dat 'vooruitgang is geboekt'. Dat bedrijf kan dan een partner of overnemer aantrekken of naar de beurs worden gebracht. Op die manier komt er geld binnen voor het overgebleven Agfa en diens aandeelhouders.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect