'Apple komt met miljoenenoffensief in gamesector'

Klassieke gamebedrijven zullen door het offensief van Apple dieper in de buidel moeten tasten om games exclusief te houden. ©Bloomberg

Apple zet honderden miljoenen in om gameontwikkelaars naar zijn gameplatform Arcade te lokken. 'Zo wordt het voor andere ontwikkelaars moeilijker om games exclusief aan te bieden.'

Eind maart lanceerde de hardwaregigant Apple de videostreamingdienst AppleTv+, een concurrent voor Netflix. Apple deed dat tijdens een evenement op de hoofdzetel in Cupertino, waar ook Apple Arcade werd voorgesteld. Arcade is een gameplatform dat wellicht eind dit jaar gelanceerd wordt. Abonnees zullen toegang hebben tot meer dan 100 games, vanop verschillende toestellen. 

Exclusief

De Britse zakenkrant Financial Times achterhaalde dat Apple heel wat geld over heeft om gameontwikkelaars naar Arcade te lokken. Het Amerikaanse bedrijf zou tot ‘honderden miljoenen dollars’ spenderen om zijn gameplatform uit te breiden.

4,5 miljard
Omzet
Volgens een prognose van de zakenbank HSBC zal de game-omzet van Apple tussen 2020 en 2024 groeien van 370 miljoen dollar omzet naar 4,5 miljard dollar.

Ontwikkelaars worden betaald om hun game exclusief op Apple Arcade aan te bieden, dat toegankelijk is via de App Store. Pas na zekere tijd mogen ze hun game ook lanceren op andere platformen, zoals bijvoorbeeld Google.

Apple is lange tijd de grootste speler geweest op vlak van apps, maar ook Google is de afgelopen jaren een gevestigde waarde geworden. Met het gameplatform hoopt Apple dat opnieuw te overstijgen. Apple gaf bij de lancering van Arcade al enkele namen prijs, waaronder titels uit de LEGO-franchise, maar hoopt ook een aantal onafhankelijke gameontwikkelaars over de streep te trekken.

Miljoenen abonnees

Het potentieel is volgens waarnemers groot. Hoeveel Apple precies vraagt voor een abonnement op Arcade, wil het bedrijf nog niet kwijt. Analisten van HSBC schatten dat de inkomsten die Apple zal genereren met Arcade zullen groeien van 370 miljoen dollar in 2020 naar 4,5 miljard dollar in 2024. HSBC voorspelt dat Arcade tegen die tijd 29 miljoen abonnees zal hebben die 12,99 dollar per maand betalen.

Dat Apple bereid is miljoenen te betalen om gameontwikkelaars exclusief voor hen te laten werken, kan slecht nieuws zijn voor concurrerende bedrijven. Dat zegt David Verbruggen van Flega (Flemish Game Association), de federatie voor de Vlaamse game-industrie. 'Cijfers wijzen uit dat exclusiviteit verkoopt. Een platform dat content aanbiedt die nergens anders te vinden is, is aantrekkelijker.'

Concurrentie

De hele sector evolueert richting een model gebaseerd op abonnementen en streaming, al zal het oude model niet helemaal verdwijnen.
David Verbruggen
Voorzitter Belgische gamefederatie

Toch wint Apple de strijd niet bij voorbaat. 'De hele sector evolueert richting een model gebaseerd op abonnementen en streaming. Enkele jaren geleden kocht je een game in een doosje en zette je die in je kast', vertelt Verbruggen. 'Dat is daarna geëvolueerd naar games downloaden op een harde schijf en nu tot streamen.'

Dat betekent volgens hem de democratisering van videogames. Het wordt gemakkelijker om aan games te raken, wat de toegang ertoe zal verhogen. 'Je bent niet meer afhankelijk van je toestel. Je hoeft slechts over een internetverbinding te beschikken en je kan aan de slag.'

Apple Arcade gaat de concurrentie aan met andere gameplatformen zoals Google en het Chinese Tencent. Google kondigde vorige maand de komst van Stadia aan, een platform dat toelaat games op eender welk toestel te streamen. Tencent wil op korte termijn een gelijkaardig platform lanceren onder de naam ‘Tencent Instant Play’.

Niet vervangen

Maar ook de ontwikkelaars van consoles, zoals Nintendo, Sony (PlayStation) en Microsoft (Xbox) komen in het vizier. Ook zij evolueren naar streaming. Microsoft werkt in de Verenigde Staten al langer met een systeem op basis van een abonnement. Het gaat om een abonnement dat je in een pakket met een Xbox koopt om toegang tot games te krijgen. 'Die nieuwe gameplatformen zullen meer en meer hun ingang vinden in de toekomst', zegt David Verbruggen. 'Maar ze zullen ze het oude model op korte termijn niet meteen vervangen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect