Barco gaat achter 300 miljoen welvarende Chinezen aan

Barco-topman Jan De Witte ©Wouter Van Vooren

De technologiegroep blaakt van vertrouwen dat ze de komende jaren zal groeien. Die groei, van omzet én winst, gaat CEO Jan De Witte vooral in China zoeken. Van de handelsoorlog heeft Barco amper last.

Barco, de specialist in projectoren en beeldschermen, hield gisteren zijn investeerdersdag in zijn imposante hoofdkwartier in Kortrijk. Het valt op dat het aantal aanwezige investeerders en analisten keer op keer toeneemt - gisteren waren het er een 60-tal.

Die groeiende populariteit dankt het bedrijf aan het mooie parcours dat de voorbije jaren werd afgelegd. De omzet ging boven 1 miljard euro en sinds het aantreden van CEO Jan De Witte drie jaar geleden, die in eerste instantie focuste op een efficiëntere en goedkopere productie, steeg de brutobedrijfswinstmarge (ebitda) van 8 naar 12 procent.

De komende jaren moet dat verder omhoog: tot 14 à 15 procent in 2020 en 14 à 17 procent in 2022. Barco blijft de nadruk leggen op de optimalisatie van zijn kosten. Eind vorig jaar kondigde de groep van 3.600 werknemers een herstructurering aan waarbij 240 bediendejobs sneuvelen, waarvan 55 in België.

Daarnaast wordt de verkoop van projectoren, schermen en andere technologie voor cinema’s, ziekenhuizen, vergaderzalen en controlekamers aangezwengeld. De O&O-afdeling, waar 11 procent van de omzet in geïnvesteerd wordt, komt in snel tempo met nieuwe productversies om het marktaandeel uit te breiden. Het goudhaantje ClickShare, dat een laptop met één druk op de knop met een presentatiescherm verbindt, bestaat nu ook als een desktopapp die de knop vervangt.

590.000
ClickShare wordt wereldwijd al in 590.000 vergaderruimtes gebruikt.

ClickShare is de marktleider in de meeting rooms, met 590.000 verkochte stuks. Maar dat betekent niet dat Barco  op zijn lauweren rust. ‘Er zijn wereldwijd 8 miljoen vergaderruimtes. Pas als we miljoenen ClickShares verkopen, zijn we waar we willen zijn’, zei George Stromeyer, hoofd van de divisie waar de communicatietool deel van uitmaakt. Barco strijdt daar in een flink concurrentiële markt waar reuzen als Microsoft, Cisco, Intel, Polycom en Logitech een deel van de taart willen.

Reuzensteden

Geografisch biedt China de grootste opportuniteiten - ook voor ClickShare. Het management trok er een week naartoe om de koopkracht van de groeiende middenklasse te aanschouwen. Het gaat om 300 miljoen mensen die het geld laten rollen voor entertainment en gezondheidszorg van hoog niveau. Naast de reuzensteden zijn er 300 met de grootte van Antwerpen die hun ziekenhuizen, cinema’s en infrastructuur technologisch upgraden.

De domeinen waarin Barco actief is, groeien in China jaarlijks met 9 procent en zijn samen goed voor een visvijver van 1,3 tot 1,7 miljard euro. Met voorop de controlekamers, gevolgd door projectoren en schermen voor events, healthcare en vergaderzalen. Begin dit jaar opende Barco een fabriek en R&D-center nabij Sjanghai voor de productie van medische beeldschermen voor de Chinese markt.

Van de handelsoorlog tussen China en de VS heeft Barco amper last. ‘Er is een kleine impact mogelijk van een aantal componenten die onze leveranciers gebruiken. Maar dat zal niet meer dan 500.000 euro zijn’, zegt De Witte.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect