interview

'Barco is ondergewaardeerd'

Barco-topman Eric Van Zele ©tim dirven

Barco-topman Eric Van Zele vindt dat zijn groep meer waard is dan 743 miljoen euro, de waarde op de beurs. Voor de groei van de komende jaren heeft de topman een tiental projecten in kaart gebracht en speurt hij naar overnames.

'Als we Barco in stukken zouden hakken en afzonderlijk verkopen - wat niet het plan is -, zoals we gedaan hebben met de defensieafdeling (150 miljoen euro), zouden we meer geld krijgen dan de beurswaarde van 743 miljoen euro', zegt Van Zele in een interview dat dit weekend in De Tijd verschijnt.

Met onze draadloze presentatietool Clickshare zouden we in Silicon Valley met een beursgang 100 miljoen ophalen.

'Zo is Clickshare - een presentatietool die draadloos de verbinding maakt tussen smartphone, tablet en computer met een groot scherm - aan een prachtig traject bezig. Het eerste jaar haalden we nog geen tien miljoen omzet, maar intussen is dat al… (zijn rechterhand snoert hem de mond) euh, dat mag ik dus niet zeggen. Maar u zal het zien in onze cijfers. Als Clickshare in Silicon Valley zat, zouden we met een beursgang gemakkelijk honderd miljoen kunnen ophalen.'

'Maar we zitten niet in Silicon Valley, wel in Kortrijk. Dus kopen we op de beurs eigen aandelen in om de koers te ondersteunen. En die aandelen kunnen we gebruiken voor overnames ofwel vernietigen.’

Van Zele weerlegt verder dat Barco op een hellend vlak zit na de forse groei dankzij digitale cinema. 'Dat was de vrees van de pers en de analisten, niet van ons. We hebben met digitale cinema een succesverhaal geschreven in 2012 en 2013. Maar we wisten dat het een eindig verhaal was. We werken al twee jaar aan het volgende Barco. Dat wordt geen verlengstuk van de huidige groep, wel een vernieuwende en innoverende organisatie die zichzelf moet heruitvinden. De bouwstenen hebben we de voorbije jaren verzameld, onder meer door tien overnames te doen, goed voor zowat 200 miljoen euro.’

We kunnen het grote cinemascherm inzetten voor gerichte reclame.

Het voorbije jaar hebben Van Zele en zijn team twaalf groeidomeinen in kaart gebracht, elk met een potentiële omzet van minstens 100 miljoen euro. 'Een paar voorbeelden. We denken dat cinemazalen in de toekomst zullen uitgerust worden met drie schermen, waardoor de kijkers de indruk hebben dat ze in de film zitten. We kunnen het grote scherm ook gebruiken voor gerichte reclame. We weten wie waar in de zaal zit, welke gsm hij heeft, welke soort cola hij drinkt…'

Naast nieuwe activiteiten wil Van Zele ook externe groei kopen. Het worden dus geen zeer gerichte acquisities van technologie zoals in de voorbije jaren. 'We moeten omzet bijkopen. Het valt moeilijk te voorspellen, maar ik denk dat het eerder om één, misschien twee, drie grotere overnames zal gaan.' Analisten verwachten versterking voor de divisies Entertainment (cinema, videowalls) en HealthCare (visualisatietechnologie voor ziekenhuizen). Met name in de buurt rond Hollywood, die Barco heeft veroverd met zijn digitale projectoren. Na de verkoop van de defensietak bedraagt de oorlogskas meer dan 200 miljoen euro.

Lees het volledige interview dit weekend in De Tijd. Van Zele laat zijn licht schijnen over het profiel van zijn opvolger, de nieuwe referentieaandeelhouders Van de Wiele (textielgroep) en Frank Donck (seriebestuurder en -investeerder) en de toekomst van de hoogtechnologische industrie in België.

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud