Beleggers zetten zich schrap voor knotsgek beursdebuut Spotify

De nakende beursgang van Spotify maakt van CEO Daniel Ek wellicht een virtuele multimiljardair. ©AFP

De muziekstreamingdienst Spotify trekt vandaag via een ongewone weg naar de beurs van New York. De beleggerswereld verwacht een spectaculaire handel met stevige bokkensprongen.

Het is voor velen het beursevenement van het jaar. De Zweedse muziekstreamer Spotify tekent voor een van de grootste beursintroducties in de tech- en mediawereld van de afgelopen jaren. Zoals het een disruptief bedrijf betaamt, kiest het voor een onconventionele procedure. Dat maakt het nog spannender.

1. Wat is zo ongewoon aan Spotify’s debuut?

1,24 miljard
Jaarverlies Spotify
Spotify sloot nog geen enkel jaar met winst af. In 2017 tekende het voor een nettoverlies van 1,24 miljard euro.

Spotify kiest voor een direct listing op The New York Stock Exchange (NYSE). Dat is een beursdebuut waarbij het bedrijf geen nieuw kapitaal ophaalt. Het maakt een deel van de huidige aandelen van investeerders en werknemers verhandelbaar.

Bij een normale beursgang toetsen begeleidende zakenbankiers de interesse af bij grote beleggers en stemmen ze de vraag en het aanbod enigszins op elkaar af. Dat begeleidende proces ontbreekt. Er is geen introductieprijs en het is niet bekend hoeveel aandeelhouders aandelen verkopen.

2. Wie zijn de huidige aandeelhouders?

Daniel Ek, de Europese Zuckerberg

Wat Mark Zuckerberg is voor Facebook, is de 35-jarige Daniel Ek voor Spotify. De cultstatus en de typische techlook heeft hij al. Presentaties voor bankiers doet de Spotify-CEO gewoon in T-shirt, jeans en sneakers. De nakende beursgang van zijn bedrijf zal van hem wellicht een virtuele multimiljardair maken zoals Zuckerberg, zij het in een categorie lager.

De Zweedse wonderboy richtte Spotify in 2006 op, samen met zijn zakenpartner Martin Lorentzon. Muziekfans zwoeren in de begindagen van Spotify nog bij het kopen van cd’s en het downloaden van mp3’s, maar Ek besefte dat de toekomst in streaming tegen betaling lag. Die visie vloeide voort uit zijn passie voor muziek, gecombineerd met zijn ervaring als internetondernemer.

Ek, die opgroeide in een eenoudergezin dat het niet breed had, bouwde al op zijn 13de websites om een cent bij te verdienen. Op zijn 23ste sloot hij een superdeal. Hij verkocht zijn online reclamebureau Advertigo voor 1,25 miljoen dollar. Dat leidde tot een jaartje feesten in Stockholm. Hij kocht een Ferrari, ging naar exclusieve nachtclubs en trakteerde zijn vrienden op dure champagne.

Daarna volgde de leegte, verklaarde hij later. De whizzkid flirtte met een depressie en overwoog uit de internetbusiness te stappen. De twintiger trok zich terug in een hut om na te denken over wat hij met de rest van zijn leven wilde doen. Op dat moment ontstond in gesprekken met Lorentzon het idee van Spotify.

Ek staat bekend als een toegankelijke familieman met twee kinderen. En wie tekende present op zijn huwelijk in 2016? Mark Zuckerberg.

De 35-jarige stichter en CEO Daniel Ek bezit 27,1 procent van de aandelen. Zijn costichter Martin Lorentzon is de tweede grootste aandeelhouder, met 13,1 procent van het kapitaal. Daarnaast bezitten de Chinese internetreus Tencent (9,1%), het hefboomfonds Tiger Global (7,2%), Sony Music Entertainment (5,7%) en de durfkapitalist TCV 5,4%) grote pakketten.

De verwachting is dat beide stichters, die samen hoe dan ook 80 procent van de stemrechten in handen houden, hun aandelen niet verkopen.

3. Weet echt niemand hoeveel Spotify waard is?

De onzekerheid over de waardering is uitzonderlijk hoog. Op basis van alle privétransacties in 2017 en 2018 is Spotify 6,3 tot 23,4 miljard dollar waard, een erg brede vork dus.

In de private transacties van februari schommelde de waarde van een aandeel tussen 95 en 127,50 dollar. Dat zou erop neerkomen dat het hele bedrijf ongeveer 20 miljard dollar waard is. Maar Spotify waarschuwt in zijn prospectus: ‘De publieke prijs van onze aandelen kan geen enkel verband houden met de vroegere verkoopprijzen. De prijs van onze aandelen kan volatieler zijn dan als we voor een normale beursgang hadden gekozen.’

Een analist van RBC pookte vrijdag de verwachtingen op door meteen met een outperformrating en een koersdoel van 220 dollar uit te pakken. Bij die koers zijn de 178 miljoen Spotify-aandelen samen geen 20, maar 39 miljard dollar waard.

4. Hoe groot is de belangstelling?

Hoewel techaandelen de voorbije weken rake klappen kregen, wordt toch verwacht dat het aandeel-Spotify, dat de ticker SPOT kreeg, van bij de start op grote belangstelling van zowel kleine beleggers als institutionele investeerders kan rekenen. Dankzij de directe procedure starten retailbeleggers in theorie op gelijke voet met institutionele beleggers.

5. Is Spotify winstgevend?

In zijn twaalfjarige bestaan sloot Spotify nog geen enkel jaar met winst af. Meer nog, de verliezen lopen op. Groeien is geen probleem. In 2017 draaiden de Zweden 4,09 miljard euro omzet, een groei van 45 procent jaar op jaar. Maar onderaan op de rekening dook de streamingreus fors in het rood, met een nettoverlies van liefst 1,24 miljard euro.

6. Is Spotify een veilige belegging?

Op korte termijn alvast niet, want de algemene verwachting is dat de koers gekke jojosprongen zal maken omdat er zoveel onzekerheid is over de introductieprocedure en de beleggersappetijt in techaandelen in het algemeen. Fundamenteel blijven er vraagtekens over het zakenmodel.

7. Wat is de zwakke plek?

Het prospectus toont een pijlsnelle groei. Maar tegelijk worstelt Spotify met een scheve kostenstructuur door de zware auteursrechten. Liefst 79 procent van zijn inkomsten vloeit naar de rechtenhouders van de 35 miljoen liedjes die op het platform streambaar zijn.

Spotify heeft de markt voor muziekconsumptie helemaal op zijn kop gezet, maar volgens critici is het bedrijf meer gebonden door de muziekindustrie dan het wil toegeven. Door het ontbreken van duidelijk aanwijsbare winstmotoren is Spotify volgens sommige analisten geen garantie op een onbezorgde rit naar boven.

Het marktleiderschap is verworven. Spotify beweert 71 miljoen betalende abonnees te hebben, of dubbel zoveel als concurrent Apple. De grote uitdaging voor Ek & co. wordt om van het bedrijf ook een winstmachine te maken.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect