Choice trekt eind februari naar Euronext

Choice is het nieuwe project van Bart Van Coppenolle. ©rv

Het nieuwe internet- en televisieplatform Choice trekt op vrijdag 26 februari naar Euronext Access, de vroegere Vrije Markt. Het zet de plannen door ondanks dat een crowdfundingcampagne nog verre van het verhoopte resultaat opbracht.

Choice is het nieuwe project van Bart Van Coppenolle en zijn zakenpartner Philip Vandormael, die eerder het 3D-meetbedrijf Metris en het ter ziele gegane tv-platform Bhaalu oprichtten. Het idee is een interactief televisie- en videoplatform aan te bieden gekoppeld aan een goedkoop breedbandabonnement. Het tv-product zal een combinatie bieden van digitale televisie en socialemediafuncties, een kruising van digitale televisie, YouTube en Spotify zeg maar.

In de herfst maakte Choice zijn voornemen al bekend om naar de beurs te trekken. Voordien ging het platform op zoek naar 5 miljoen euro via crowdfunding. De beursnotering moet coöperanten de mogelijkheid geven hun aandelen via de beurs te gelde te maken. Er werd een ingewikkelde juridische constructie bedacht die erop neerkomt dat de coöperatieve aandeelhouders een keer per maand hun deelbewijzen kunnen omzetten in aandelen van een nv die op de beurs verhandeld worden.

De Limburgse investeringsmaatschappij LRM bezit 5,4 procent van die nv, blijkt uit de informatienota van Choice. De holding Diepensteyn van de familie Toye (ex-Palm) - een voormalige aandeelhouder van Coppenolle's troetelkind Metris - heeft 7 procent van de vennootschap in handen. Van Coppenolle is goed voor een participatie van 9,4 procent en Vandormael is eveneens aandeelhouder (4,2%).

José Zurstrassen, een van de peetvaders van de Belgische digitale economie, is de voorzitter van de raad van bestuur van Choice.

Buidel verre van vol

Choice meldt dat het op vrijdag 26 februari naar de beurs trekt, al tekenden particulieren voor slechts 1, 2 miljoen euro in op de crowdfunding. Dat is ver onder de beoogde 5 miljoen. 'Met dat geld kan Choice de notering van de aandelen realiseren en zijn aanbod uitbreiden naar Wallonië en naar Nederland', klink het bij Choice. De crowdfundingcampagne loopt nog tot eind april, twee maanden na de eerste notering.

De vennootschap geeft in haar informatienota aan dat ze niet over voldoende werkkapitaal beschikt om al haar plannen uit te voeren. Indien het ophalen van kapitaal niet slaagt, 'bestaat het risico dat de uitrol van de activiteiten dient te worden beperkt tot Vlaanderen en dat de bijkomende investeringen in onder meer Wallonië en Nederland niet kunnen gebeuren. Of slechts kunnen gebeuren na het ophalen van private gelden', luidt het.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud