analyse

Daar komt de doodgraver van de smartphone

Apple demonstreerde augmented reality (AR) begin juni op zijn conferentie voor ontwikkelaars van apps in San Jose. ©BELGAIMAGE

Augmented reality (AR) wordt, niet meer of niet minder, de volgende manier van communiceren. De virtuele laag op de fysieke werkelijkheid zal de smartphone - die we vandaag geen uur meer kunnen missen - op termijn overbodig maken.

Ik kocht onlangs een sofa bij Ikea. Hij zit lekker maar echt goed past de donkere overtrek niet in het interieur. Met 'Augmented reality', kortweg AR, wordt de kans op een miskoop een pak kleiner.

En wel hierom: thuis zullen we met onze smartphone en de Ikea-app een sofa in de living kunnen toveren op de plaats waar we hem willen - om vervolgens alle overtrekken de revue te laten passeren. Met augmented reality kunnen we de fysieke werkelijkheid uitbreiden met een virtuele laag of digitale informatie.

Met augmented reality tovert u een meubel in uw huis.

Toekomstmuziek? Nee, deze maand lanceert Apple zijn nieuwe iPhone 8 én besturingssysteem iOS 11. Die zullen dergelijke AR-toepassingen ondersteunen. Ook voor gebruikers van Android-smartphones zit de technologie eraan te komen. Google, maker van het besturingssysteem Android, lanceerde afgelopen week zijn AR-platform ARCore. Apples tegenhanger heet ARKit.

Op de twee platformen zullen talloze bedrijven AR-apps voor het grote publiek ontwikkelen. Het is dan ook niet de vraag of AR mainstream wordt, maar wanneer. De komende maanden zullen honderden miljoenen toestellen augmented reality ondersteunen. En naast de makers van de twee grootste mobiele besturingssystemen zetten ook Microsoft (met de slimme bril Hololens) en Facebook zwaar in op de technologie. Microsoft geeft Windows 10, zijn jongste besturingssysteem, midden oktober een update zodat het AR aankan.

Tot op heden bleef augmented reality weggestopt in het gamershoekje. Met dank aan de megahype rond Pokemon Go. Wereldwijd jaagden 750 miljoen mensen vorig jaar op Pikachu en andere pokemons, virtuele wezens die door de camera van een smartphone of tablet in de reële wereld worden geprojecteerd. Van het Warandepark in Brussel tot op Machu Picchu in Peru.

Pokemon heeft het grote publiek AR leren kennen. Maar bedrijven experimenteren al jaren met de technologie. Zo gebruikt de Ieperse biobakkerij De Trog al drie jaar AR om de bestellingen van klanten klaar te maken. In het distributiecentrum dragen de werknemers een slimme bril waarop het aantal items voor de klant verschijnen. AR maakt papieren lijsten of het handmatig scannen overbodig, waardoor de werknemers hun handen vrij hebben om de bestelling klaar te maken. Een soortgelijke toepassing vinden we terug bij Boeing, waar werknemers die aan vliegtuigen sleutelen de technische plannen op hun bril zien.

Wie denkt dat we digitaal al ver staan, heeft het mis. Het moet allemaal nog beginnen.
David Vansteenbrugge
Directeur strategie van het digitale agentschap Wijs

AR geeft ons niet alleen meer bewegingsvrijheid, de technologie zorgt er ook voor dat we zaken kunnen visualiseren, waar en wanneer we dat willen. Shoppen en ecommerce zal nooit meer hetzelfde zijn. Verkoopspraatjes kunnen ter plekke worden gevisualiseerd. World of Waw, een app-bouwer uit Sint-Niklaas, ontwikkelde voor Pelican Rouge een app waarmee zijn verkopers een koffiehoek op maat samenstellen en met AR onmiddellijk projecteren in de gekozen hoek van het kantoor.

De klanten van de Amerikaanse kledingketen GAP kunnen op een mannequinpop klerencombinaties projecteren. Binnen pakweg een jaar zal dat model er ook uitzien als de klant. AR helpt u ook vrienden terug te vinden op een festival of de kortste weg naar de gate op een luchthaven. 'Dergelijke toepassingen zullen mensen het nut van AR tonen, waarna de technologie wijdverspreid zal raken', zegt David Vansteenbrugge, directeur Strategie bij het digitale agentschap Wijs.

Augmented reality (AR) helpt chirurgen beter te opereren. ©REUTERS

'Wie denkt dat we digitaal al ver staan, heeft het mis. Het moet allemaal nog beginnen', vult Vansteenbrugge aan. 'Pokemon zal voor AR zijn hoe we vandaag terugkijken op de eerste gsm. Augmented reality zal onze communicatie even hard veranderen als toen we overstapten van de desktop naar mobiele toestellen.'

Vandaag legt een smartphone of tablet een virtuele laag op de werkelijkheid. Binnen enkele jaren zal dat door een slimme bril gebeuren, zeggen experts. Vansteenbrugge: 'We zullen zoveel AR-toepassingen willen gebruiken dat het te gek wordt om de telefoon voor ons te houden. Daarom zoeken de techreuzen nu al volop naar mogelijkheden om die informatie dichter bij ons te krijgen, en onze handen vrij te houden. De kans is groot dat het een slimme bril wordt. Later, als de grens tussen technologie en mens nog kleiner wordt, wordt het wellicht een lens.'

 

Andere voorbeelden van AR:

  • Filmstudio Disney promoot 'The Last Jedi' (midden december in de cinema) dezer dagen met een AR-app die de personages van de film tot leven wekt in fysieke winkels en op websites als Bol.com.
  • Trip Advisor toont het aantal sterren als je een smartphone op een restaurant op de Grote Markt van Brussel richt.
  • In de operatiekamer toont AR chirurgen hoe ze in pakweg een lever moeten snijden als ze een tablet op het orgaan richten.
  • Antwerpen gebruikt AR om de verbouwingen aan Het Steen te tonen. In de oude Flandriakiosk op het Steenplein toont een hologram hoe het oudste gebouw van Antwerpen van 2018 tot 2020 stapsgewijs zal veranderen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content