Een beter Facebook: wat verandert voor u?

©REUTERS

Facebook gaat de komende maanden uw tijdlijn omgooien, wat uw ervaring op het sociale medium moet verbeteren. Wat verandert er precies voor u?

De tijdlijn van Facebook , uw persoonlijke nieuwsoverzicht, komt tot stand door een van de belangrijkste algoritmes in ons digitale bestaan. Facebook stelde dat tot dusver op om u zo veel mogelijk 'relevante inhoud' voor te schotelen. Dat was vooral gericht op het vasthouden van uw aandacht, want aan uw aandacht verdient Facebook geld.

In plaats van 'relevante inhoud' wil Facebook u voortaan een 'betekenisvolle sociale' ervaring geven. Meer persoonlijke interactie met vrienden en familie, en minder passieve consumptie van foto's en video's, zijn de doelstellingen.

Oprichter Mark Zuckerberg kondigde de plannen aan in een post op zijn Facebook-pagina. Hij zegt dat de balans te veel overhelt naar inhoud van bedrijven en media die hopen virale video's en andere inhoud te verspreiden, zodat te weinig plaats overblijft voor wat echt telt: mensen met elkaar verbinden.

Minder merken, meer vrienden

Zuckerberg belooft dat u voortaan niet meer moet gaan zoeken tussen filmpjes en reclame naar updates van uw favoriete mensen. Die updates komen namelijk prominenter in beeld in uw persoonlijke tijdlijn. 

Facebook laat zich hiervoor inspireren door intern en extern onderzoek. Het bedrijf stelt vast dat mensen gelukkiger worden als ze contact leggen met andere mensen, en dat ze minder gelukkig of zelfs eenzamer worden als Facebook gewoon eenrichtingsverkeer wordt.

Meer conversaties

Als u bedrijven, merken of media volgt, verliezen hun berichten aan belang. Bedrijven, merken en media worden aangemoedigd om - opnieuw - 'betekenisvolle interacties' tussen mensen te realiseren. Alleen dan zullen ze bovenaan op uw tijdlijn verschijnen.

Bijvoorbeeld: live video's veroorzaken meer persoonlijk engagement dan gewone video's, zegt Facebook. En sommige nieuwsberichten zetten betere conversaties in gang dan andere. Als uw vriendenkring dus een actieve conversatie voert rond een nieuwsbericht maakt dat  meer kans om onder de aandacht te komen.

Zuckerberg laat uitschijnen dat merken en media die op Facebook actief zijn daarmee rekening moeten houden. Als u een dergelijke pagina beheert, is de kans dus groot dat u in eerste instantie de trafiek ziet afnemen.

Als gebruiker hebt u wel nog altijd de optie om merken of media te selecteren waarvan u de inhoud bovenaan wil zien staan telkens als u Facebook opent.

Risico voor Facebook

De plannen zijn een antwoord op de kritiek die de afgelopen maanden opstak. Volgens critici is het huidige Facebook-algoritme verslavend en is het het bedrijf enkel te doen om de tijd die u op Facebook spendeert te verzilveren via de verkoop van advertenties.

Zuckerberg zegt dat de ommezwaai begint bij het tijdlijnalgoritme, wat kan betekenen dat ook op andere vlakken veranderingen op til zijn.

Voor Facebook is dat een risico. Zuckerberg beaamt dat de wijzigingen als gevolg hebben dat we minder tijd zullen spenderen op Facebook, en dat kan de winst van Facebook schaden. 'Als we het juist doen, ben ik ervan overtuigd dat we goed doen voor onze gemeenschap en voor onze business.'

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content