Genkse drone-pionier Skyeye failliet

©Photo News

De Genkse drone-ontwikkelaar Skyeye is failliet. Het bedrijf met zes werknemers bezweek naar eigen zeggen onder het uitblijven van een wetgevend kader voor drones in ons land.

Het faillissement van Skyeye werd begin deze week uitgesproken door de rechtbank van Tongeren. Dat schrijft Het Belang van Limburg. Het bedrijf gold als een van de belangrijkste pioniers van de nog altijd embryonale drone-industrie in ons land.

Skyeye werd drie jaar geleden opgericht door Geert Nijs en richtte zich op de ontwikkeling en verkoop van professionele drones voor bedrijven. Het bedrijf zou binnekort verhuizen van de Genkse C-Mine Crib voor start-ups naar de gespecialiseerde Droneport in Sint-Truiden. Potentiële klanten waren er volgens Nijs genoeg, maar ze werden afgeschrikt door het gebrek aan drone-wetgeving.

Gekortwiekt

Die drone-industrie komt maar moeilijk van de grond omdat er – in tegenstelling tot de meeste andere Europese landen – nog steeds geen wetgevend kader voor drones is. Daardoor zijn vooral professionele drone-bedrijven gekortwiekt. Ook energiebedrijven als energienetwerkbedrijven als Fluxys en Elia hebben proefprojecten lopen. Ze willen drones inzetten voor de inspectie van pijpleidingen en hoogspanningsmasten.

Getalm

Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) ligt al een tijdje onder vuur vanwege haar vermeend getalm met de regelgeving voor drone-verkeer. Haar eerste voorstellen beperkten het droneverkeer tot een hoogte van 60 meter en luchtruim dat niet gecontroleerd wordt door defensie en de luchtvaartautoriteiten viel bij de sector niet in goede aarde. Drones zouden daardoor maar op één derde van het grondgebied kunnen vliegen. Dat was onwerkbaar.

Een aangepast wetsontwerp stuitte dan in januari weer op verzet van de Europese Unie omdat de regels veel te restrictief zouden zijn. Zo vindt Europa het niet kunnen dat België een aparte erkenningsprocedure voor drones introduceert en oplegt dat elke Belgische drone over een gps-localisatiemechanisme en navigatielichten moet beschikken. Dat zou het zeer duur en soms zelfs onmogelijk maken om drones te commercialiseren die in andere lidstaten legaal op de markt zijn en die dus een inbreuk op het vrij verkeer van goederen zijn.

Alarmbel

De sector trok begin dit jaar nog aan de alarmbel. 'Het is vijf voor twaalf voor de Belgische dronesector', zei Koen Meuleman van de sectorfederatie BeUAS (Belgische Federatie voor Onbemande Luchtvaart), toen in De Tijd. 'Iedere dag verliezen we terrein ten opzichte van onze buurlanden. En terwijl onze leden de keuze hebben tussen hun activiteiten stopzetten of illegaal vliegen, wordt ons luchtruim lustig overvlogen door Nederlandse en Franse drones,' aldus Meuleman.

Galant beloofde aanpassingen, maar het zal in ieder geval tot maart duren voor het nieuwe Koninklijk Besluit er komt. Dat was voor Skyeye te laat. De curatoren van het bedrijf gaan nu proberen om het bedrijf alsnog een doorstart te gunnen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud