Gents bigdatabedrijf neemt Amerikaanse speler over

CEO van NG Data, Luc Burgelman, noemt de overname deel van zijn strategie als 'anticiperend investeren'. ©Emy Elleboog

De bigdataspecialist NG Data, dat opgericht werd in Gent en kantoren heeft in onder andere New York en Singapore, neemt het Amerikaanse Eccella over. Zo krijgt het bedrijf er kantoren in Londen en Mumbai bij.

Het gaat hard voor de specialist in bigdata-analyse, die nog maar goed vier jaar bestaat. Begin dit jaar haalde hij 9,4 miljoen euro op, boven op een kapitaalinjectie van 9 miljoen euro vorig jaar. Een groot deel van die bijna 20 miljoen euro wendt het bedrijf nu aan om de Amerikaanse concurrent Eccella over te nemen. Dat bedrijf heeft behalve 40 werknemers in de VS ook 30 medewerkers in Londen en 35 in Mumbai. Hoeveel NG Data betaalt, wil CEO Luc Burgelman niet kwijt.

Kwantumsprong

‘De overname past in onze internationale expansie’, legt Burgelman uit. ‘Met Eccella voegen we 100 medewerkers met een uitstekend profiel - vooral datawetenschappers - toe aan ons internationale netwerk. Zo vervullen we onze ambitie om van de VS onze belangrijkste markt te maken. Daarnaast zien we de regio Singapore-Hongkong en het Midden-Oosten als regio’s waar we in de toekomst willen uitbreiden.’

‘Een overname heeft als grote voordeel dat je een kwantumsprong kunt maken en zo de ontwikkeling van de hele bigdatamarkt kunt bijhouden. Het is vaak een kip-of-het-eiverhaal: ben je in een regio niet aanwezig, dan zal je er niet makkelijk klanten vinden. Daarom moet je anticiperend investeren.’

Artificiële intelligentie

NG Data valt grotendeels samen met zijn product Lily Enterprise, software voor bedrijven met grote aantallen consumenten als klant. Winkelketens, banken, media, telecombedrijven en energieleveranciers halen massaal veel gegevens binnen van die klanten. Of die nu via de website een bestelling doen, een helpdesk bellen voor informatie, op Facebook hun beklag doen over de dienstverlening, telkens kan dat consumentengedrag input geven voor productvernieuwing of marketingacties.

'Met onze software komen al die gegevens in één centrale databank terecht. Daar worden ze geanalyseerd met onder meer artificiële intelligentie, wat uiteindelijk leidt tot een uniek DNA-profiel van elk van de soms honderdduizenden klanten', legt Burgelman uit. 'Dankzij dat profiel kan onze klant zijn klanten specifieke aanbiedingen op maat geven.' Krijgt bijvoorbeeld een autodealer een klant op bezoek, dan kan die op basis van diens profiel een aangepaste en door de bank goedgekeurde autolening aanbieden. Of een krant kan een speciale abonnementsformule aanbieden aan iemand die alleen geïnteresseerd is lifestyleartikels.

Banken en media

NG Data automatiseert de gepersonaliseerde marketingboodschappen zelfs via een robotadviseur. Het bedrijf heeft nogal wat banken zoals Belfius, ABN AMRO en het Amerikaanse Wells Fargo als klant, maar ook mediabedrijven als De Persgroep, Telenet en Time, het uitgeversbedrijf van Time Warner, en de energieleverancier Essent. ‘Met onze software halen onze klanten conversies (waarbij een klant zich een product of dienst aanschaft, red.) tot 25 procent, net omdat de timing, het kanaal, het voorgestelde product en de toon zijn aangepast aan het individuele profiel van de consument. Met klassieke marketingcampagne is men vaak al blij met een respons van 3 procent.

In 2014 bedroeg de omzet van NG Data 5 miljoen euro, maar recentere cijfers wil Burgelman niet kwijt. 'We groeien jaarlijks met zowat 70 procent.' Dat betekent dat de scale-up in 2016 uitkomt op een omzet van ongeveer 14 miljoen euro. Met de overname van vandaag erbij zal de omzet 25 miljoen euro bedragen. 

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content