Is uw website klaar voor 'mobilegeddon'?

De smartphone is volop ingeburgerd, en ons surfgedrag volgt logischerwijs die trend. ©AFP

Vanaf dinsdag past Google zijn zoekalgoritme aan. Als uw website geen mobiele versie heeft, dondert die onvermijdelijk omlaag in de zoekresultaten. Een ingreep die vooral voor kmo's een stevige opdoffer kan betekenen. In de vakwereld wordt de aanpassing nu al 'mobilegeddon' gedoopt.

Wie dinsdag een zoekopdracht ingeeft bij Google, zal op het eerste gezicht niets merken. Maar achter de schermen van de zoekgigant heeft er een revolutie plaatsgevonden, die bij heel wat ondernemingen een grote impact kan krijgen.

Het resultaat van die zoekopdracht wordt vanaf dan immers geordend naargelang hoe 'mobile friendly' de website is. Direct resultaat: wie niet over een mobiele website beschikt, zal nog bijzonder moeilijk gevonden kunnen worden.

De reden waarom Google de mobiele kaart trekt, is eenvoudig. Het bedrijf volgt het gedrag van de consument. De smartphone is zo ingeburgerd, dat ondertussen meer mensen een slimme telefoon hebben dan een desktopcomputer. In Vlaanderen heeft 57,2 procent van de bevolking een smartphone, bleek uit de jongste Digimeter van iMinds. Dat is nog minder dan er Vlamingen toegang hebben tot een laptop (79,2%), maar wel al meer dan desktops (54,2%).

En het zoekgedrag volgt die trend logischerwijs. Volgens de website howwebrowse.be, die de websites op een reeks servers monitort, is meer dan 30 procent van ons zoekverkeer al mobiel.

Op de servers van Goudengids.be - marktleider als het op zakelijke websites aankomt - ligt dat cijfer zelfs al op 37 procent, zegt Wim Vermeulen, mobile specialist van Goudengids.be. 'Bovendien zien we dat die shift zich ook in het gedrag van consumenten weerspiegelt', zegt Vermeulen. 'Wie via een mobiel toestel op een klassieke site terechtkomt, klikt zes keer op de tien weg. Mensen hebben geen geduld meer met wie nog niet mee is.'

Logisch dus dat Google zijn zoekresultaten daaraan aanpast. Wil de zoekmachine relevant blijven, moet het zijn gebruikservaring aanpassen aan de realiteit. Zo niet, vinden gebruikers wel een alternatief.

Fijn voor wie vaak mobiel zoekt, dus. Maar de aanpassing van het algoritme kan aan de kant van wie gevonden wil worden voor pijnlijke verrassingen zorgen. 'Niet voor de grote bedrijven en merken, die vaak al geïnvesteerd hebben in een mobiele site', zegt Vermeulen. 'Maar de kmo's gaan mogelijk een zware tijd tegemoet qua trafiek. Een site die vandaag nog op één staat in de resultaten, kan morgen plots op de derde pagina terechtkomen. En wie kijkt er ooit naar de derde pagina van zoekresultaten? Niemand. Zonder een mobiele site geef je dus eigenlijk potentiële nieuwe klanten weg.'

In de vakwereld wordt door die potentieel grote impact over 21 april 2015 gesproken als 'mobilegeddon', vanwege de 'potentieel apocalyptische gevolgen'. Dat is een tikkeltje dramatisch, maar de cijfers van Goudengids.be tonen wel aan dat ook heel wat Belgische kmo's gevolgen kunnen ondervinden. Van de 23.000 sites die Goudengids.be onder beheer heeft, zijn er slechts 7.000 die een mobiele versie hebben.

Wie wil testen of de eigen website voldoet aan de eisen van Google, kan de url intikken in de door het bedrijf online gezette 'Mobile-Friendly Test'. Als daaruit blijkt dat uw site wordt 'afgekeurd', zit er maar één ding op, zegt Vermeulen. 'Maak als de bliksem dat u een mobiele site hebt.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect