Lenovo promoot smartphones voor doe-het-zelvers

De Moto Z Play met Hasselblad-camera. ©Lenovo

Het Chinese Lenovo zet in op ‘modulaire’ smartphones om meer het verschil te maken met de marktleiders Apple en Samsung. Ook individuele ontwikkelaars mogen hun creativiteit botvieren.

Een smartphone naar ieders smaak en budget, dat was jarenlang het motto van de grote namen in de sector. Elk jaar kwam er wel nieuwe technologie bij – betere camera’s en beeldschermen, snellere connecties – die het mogelijk maakte om voor elke doelgroep een smartphone op maat te ontwikkelen.

Maar de laatste jaren lijkt de innovatie niet meer zo’n grote sprongen te maken. Er is nu eenmaal een limiet aan wat consumenten echt nodig hebben en wat ze ervoor willen betalen. De spitstechnologie werd ook goedkoper, waardoor de markt vandaag overspoeld wordt door smartphones die allemaal ongeveer hetzelfde kunnen en kosten.

Bouwstenen

Verschillende merken grijpen naar modulaire telefoons om consumenten het gevoel te geven dat ze toch iets unieks in handen hebben. De trend komt erop neer dat je in meerdere of mindere mate zelf kan bepalen welke bouwstenen en uitbreidingen je smartphone moet hebben. Een beetje zoals je een standaardauto helemaal kunt personaliseren met een massa opties.

Google heeft het concept wellicht het verst doorgetrokken met zijn project Ara, een telefoon die je letterlijk met losse bouwstenen kunt in elkaar knutselen.

Maar ook de mainstream merken experimenteren met het concept. Sony lanceerde enkele jaren geleden al een camera met optische zoom die je op een Xperia-smartphone kon vastklikken. Een goed idee, maar het ging een beetje de mist in omwille van de onhandige hulpstukken en de veel te trage draadloze verbinding met het toestel. De G5 van LG is een recenter toestel waarop allerlei uitbreidingen (‘Friends’) kunnen worden vastgeklikt, zoals een betere camera.

Ook het Chinese Lenovo, dat sinds 2014 ook eigenaar is van het Amerikaanse bedrijf Motorola, zet nu vol in op modulaire toestellen. Het bedrijf lanceerde het concept van ‘Mods’, een reeks opzetstukken die magnetisch worden vastgehecht aan een daarvoor geschikt toestel. Zoals de Moto Z Play, het nieuwste toestel dat Lenovo woensdagavond voorstelde op de Berlijnse IFA-beurs.

Optische zoom

De beschikbare Mods, onder meer een speaker en een projector, werden uitgebreid met een 12 megapixel-camera van het bekende fototoestellenmerk Hasselblad. Die maakt het mogelijk om de smartphone-camera uit te rusten met een optische zoom (10x).

Maar naast die kant- en klare Mods wil Lenovo ook onafhankelijke ontwikkelaars en bedrijven aanmoedigen om hun eigen uitbreidingen te maken. Het bedrijf brengt een ontwikkelaarskit uit die voor 125 dollar op zijn website verkocht wordt. De ‘privé-Mods’ mogen ook gecommercialiseerd worden, na een certificering door het bedrijf.

'Het hoeft ook niet alleen om uitbreidingen te gaan die je op het toestel kunt klikken. Het kan net zo goed gaan om toestellen die groter zijn dan de smartphone zelf, zoals een koelkast die een connector bevat om je smartphone aan vast te klikken. Het kan zelfs je wagen zijn', klinkt het. Of hoe Lenovo de modulaire smartphone ziet als een manier om je eigen 'internet der dingen' te bouwen.

Compatibiliteit

Het is nog lang niet zeker of het concept zal aanslaan. Een belangrijke vraag is bijvoorbeeld of een Mod die vandaag ontwikkeld wordt, ook nog zal werken op smartphones van latere generaties. Lenovo garandeert die compatibiliteit voor ongeveer twee jaar.

De aanpak  illustreert in elk geval hoe Lenovo zijn telefoons meer wil onderscheiden van de rest van de markt. En dat is nodig, want het bedrijf mankeert absoluut de hip-factor die Apple en Samsung al jaren een enorme merkpremie bezorgt.

Lenovo is er in de pc-markt prima in geslaagd om via de overname van de pc-tak van IBM (2005) het leidende computermerk te worden. Het hoopte die make-over in de smartphone-markt nog eens over te doen met de overname van Motorola, maar tot nu toe zonder succes. De mobiele divisie zag zijn omzet in het kwartaal april-juni met zes procent dalen en is nog verlieslatend.

Het diffuse merkenbeleid helpt daar niet bij. Lenovo brengt zowel het eigen Lenovo-merk op de markt als het merk ‘Moto’ dat het van Motorola overnam. Op welk merk het meest wordt ingezet, is in elk land anders. Zeker in kleinere markten zoals België leidt die versnippering ertoe dat geen van beide merken echt uit de verf komen tegenover de marktleiders.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect