Meer gebruikers en meer omzet voor Twitter

Het aantal dagelijkse actieve gebruikers van Twitter groeide met 14 procent tot 139 miljoen. ©REUTERS

Oplopende kosten zijn de keerzijde van de medaille voor de berichtensite.

Twitter  heeft in het tweede kwartaal meer gebruikers aan zich weten te binden. Die toename is volgens het socialemediabedrijf te danken aan technische aanpassingen, waardoor bezoekers van het platform vaker berichtjes zien die voor hen interessant zijn. Dat resulteerde in een sterkere omzetgroei dan analisten gemiddeld hadden verwacht.

Het aantal dagelijkse gebruikers (DAU, ‘daily active users’ in het vakjargon) dat op Twitter advertenties ziet, steeg het voorbije kwartaal met 14 procent tot 139 miljoen. Mede dankzij hogere advertentie-inkomsten nam de omzet met 18 procent toe tot 841 miljoen dollar. De VS blijven de grootste markt van Twitter met een omzet van zowat 455 miljoen dollar (+24%). Op de andere markten was de omzetgroei de helft trager.

Twitter had wel te kampen met hogere kosten, onder meer omdat het zijn personeelsbestand uitbreidt. Eind juni telde de berichtensite 4.300 werknemers, 200 meer dan drie maand eerder. De bedrijfswinst daalde daardoor tot 76 miljoen dollar, tegenover 80 miljoen dollar een jaar eerder. Dat is aan de bovenkant van de verwachtingen.

Belastingmeevaller

De nettowinst klom wegens een belastingmeevaller van 1 miljard naar 1,1 miljard dollar, vergeleken met 100 miljoen dollar in het tweede kwartaal van vorig jaar.

De berichtensite mikt voor het derde kwartaal op een omzet van 815 à 875 miljoen dollar. Analisten gaan uit van 872 miljoen dollar aan inkomsten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect