Mobistar zet miljoen dingen online

©Bloomberg

De mobiele operator Mobistar heeft al een miljoen objecten voorzien van een simkaart. Het ‘internet der dingen’ is voor de operator een strategische activiteit geworden.

Met een marktaandeel dat het bedrijf zelf op zowat 70 procent raamt, is Mobistar de Belgische marktleider in het draadloos connecteren van objecten aan het internet, wat allerlei toepassingen mogelijk maakt zoals verkeersmanagement of intelligent energiebeheer.

Mobistar kondigde de mijlpaal van 1 miljoen simkaarten gisteren aan in de marge van zijn jaarlijkse M2M-evenement (Machine to Machine), dat allerlei partners en klanten uit de sector samenbrengt. Van al die simkaartjes zit ongeveer 55 procent in toestellen op Belgische bodem en 45 procent in het buitenland. Die 1 miljoen slaat op alle geïnstalleerde simkaarten. Dat ligt wel wat hoger dan het aantal geactiveerde kaarten, waar Mobistar in zijn financiële rapportering naar verwijst.

De operator schat dat de economische toegevoegde waarde van zijn M2M-activiteit in ons land zowat 275 miljoen euro bedraagt, of omgerekend 500 euro per kaartje. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de omzet uit mobiel dataverkeer, maar ook naar alle hardware, software en ondersteunende diensten die bij geconnecteerde toestellen komen kijken.

Mobistar pionierde al 13 jaar geleden met deze activiteit en denkt dat de markt nu op een omslagpunt zit, waarbij de groei de komende jaren exponentieel zal stijgen. Ook marktonderzoekers voorspellen dat. Gartner verwacht dat het aantal geconnecteerde toestellen in de wereld zal toenemen van 3,7 miljard vandaag naar 5 miljard eind volgend jaar, en 25 miljard tegen 2020.

Voor ons gaat het al niet meer over het Internet of Things, maar over het Internet of Everything and Everybody.
Stéphane Beauduin
Verantwoordelijke voor bedrijvenmarkt bij Mobistar

‘Voor ons gaat het al niet meer over het Internet of Things, maar over het Internet of Everything and Everybody’, zegt Stéphane Beauduin, die bij Mobistar verantwoordelijk is voor de bedrijvenmarkt. ‘Het gaat vandaag niet meer over het verbinden van machines met het internet , maar over het veranderen van bedrijfsprocessen door mensen en machines te verbinden.’

Mobistar zegt dat het door zijn sterke expertise beter dan de andere operatoren in staat is om bedrijven door die ‘mobiele transformatie’ te helpen. ‘Schaalbaarheid is voor onze klanten heel belangrijk. Wij kunnen dat bieden omdat we deze activiteit hebben ondergebracht in een aparte entiteit’, zegt Beauduin.

©rv

De operator maakte ook de strategische keuze om, samen met de Zweedse groep Ericsson, een open platform aan te bieden dat softwareontwikkelaars in staat stelt apps te maken voor allerlei geconnecteerde toestellen. ‘De simkaart die al in een auto zit om gegevens naar de fabrikant door te sturen, kan bijvoorbeeld ook voor andere zaken gebruikt worden, zoals het aanbieden van internetdiensten aan de passagiers.’

Volgens Mobistar zal het dataverbruik door die nieuwe toepassingen en door het gebruik van de snelle 4G-verbindingen enorm toenemen. ‘Toepassingen als wifi op de bussen van De Lijn of geconnecteerde bewakingscamera’s werden maar mogelijk door 4G. Vroeger genereerde een M2M-toepassing typisch zo’n 2 gigabyte data per maand, nu is dat vaak 15 à 20 gigabyte. We verwachten ook dat veel klanten rechtstreeks van 2G naar 4G zullen overstappen en de stap van 3G overslaan.’

De groei van M2M-toepassingen is overigens geen enorme winstmotor voor Mobistar. Hoeveel het zelf op een machinale simkaart verdient, geeft het bedrijf niet vrij. ‘In pure omzet zal dat hooguit enkele procenten vertegenwoordigen. Maar het is wel een heel belangrijk element in onze strategie, dat nuttig is voor onze klantenrelaties en onze marketing.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect