Nieuwe iPhone zal 1.000 dollar kosten

De nieuwe iPhone zal waarschijnlijk geen startknop meer hebben en 'augmented reality' ondersteunen. ©REUTERS

De iPhone 8 wordt voor Apple een graadmeter voor de loyaliteit en koopkracht van zijn klanten.

Het wordt de duurste smartphone ooit, stellen analisten in de Financial Times. 'Maar Apple weet dat zijn klanten niet weglopen, zeker niet als de nieuwe iPhone hen meer mogelijkheden biedt.'

Eerst zien en dan geloven, lijkt eerder de conclusie van een rondvraag van Creative Strategies en SurveyMonkey. Een vijfde van de Apple-klanten zal de iPhone 8 tegen eender welke prijs kopen - omdat de smartphone een centrale rol speelt in hun leven. Een derde daarentegen zal aan een upgrade verzaken als het toestel te duur is.

Tien jaar na de lancering van de eerste iPhone stelt Apple 'de 8' morgen voor in het Steve Jobs Theater op de gloednieuwe campus in Cupertino. Het nieuwe model zal - volgens de traditionele geruchtenmolen in de aanloop naar de lancering van een nieuw Apple-toestel - 3D-gelaatsherkenning aankunnen, geen touchknop meer hebben, een speciale chip voor artificiele intelligentie bevatten, draadloos kunnen opladen en 'augmented reality' ondersteunen.

Die extra opties vergen nieuwe componenten. Duurdere componenten, waaronder een oled-scherm dat de iPhone 8 één en al scherm maakt. En camera's met sensoren die diepte kunnen inschatten. Volgens analisten zou de kostprijs van productie 100 dollar hoger liggen dan bij de vorige iPhone, die 387 dollar kostte om te maken.

Om een brutomarge van liefst 46 procent te behouden, is Apple verplicht de winkelprijs tot boven 1.000 dollar op te krikken. Een symbolische grens die de prijselasticiteit van de Apple-fanboys/girls zal testen. Al doet rivaal Samsung niet veel onder met de nieuwe Galaxy Note 8 die 960 dollar zal kosten. Voor de duurste iPhone 7 Plus met 256 GB geheugen moet je overigens al meer dan 1.000 euro neertellen.

Het dure prijskaartje zal Apples groeicurve weer doen opveren, oordelen analisten. De voorbije twee jaar stokte de verkoop omdat mensen almaar minder snel een nieuwe smartphone kopen. In oververzadigde markten als de VS en China kan je dan beter de kostprijs opvoeren dan te mikken op volumegroei.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content