Nooit meer de foute maat bij uw online gekocht T-shirt

©rv

Met 3D-lichaamsscanners wil de Belgische start-up Treedy’s online shoppen eenvoudiger maken. Dat voorkomt miskopen en retourzendingen. Bedrijven als Zalando, Amazon en Sony hebben interesse in de technologie.

Een bloes die knelt onder de oksels. Een te strak T-shirt. Een broek die te los zit aan het achterwerk. Naar schatting een op de vier kledingstukken die op webshops gekocht worden, voldoen niet aan de wensen van de koper. De meerderheid van de retourzendingen wordt toegeschreven aan foute maten. Dat is niet alleen een frustratie voor de consument, maar ook een kopzorg voor onlineverkopers, die de retourkosten betalen.

Wereldwijd zijn techbedrijven in de weer om virtuele paskamers te ontwikkelen, en via de creatie van een avatar in 3D online miskopen te vermijden. Kleding- en maatsuggesties tijdens je webshopbezoek en directe beelden van hoe je er in dat kostuum of die kleurige zwembroek uitziet, zijn binnen afzienbare tijd standaard beschikbaar.

Honderd camera's

De start-up Treedy’s, met uitvalsbasis in Nijvel, ontwikkelde een systeem om in een mum van tijd iemands lichaam met behulp van een honderdtal camera’s minutieus in beeld te brengen. ‘0,10 seconden en het is klaar’, zegt co-oprichter Cedric Cauderlier. ‘Vervolgens reconstrueren we met software en algoritmes het lichaam in een bestand dat amper enkele megabytes groot is en dus bruikbaar is voor webtoepassingen.’ Treedy’s gaat er bovendien prat op tot op 0,2 millimeter nauwkeurig te werken.

Treedy’s gaat er bovendien prat op tot op 0,2 millimeter nauwkeurig te werken.

Hoewel Treedy’s tot nu louter met kapitaal van de oprichters en enkele kennissen werkte, staat het al volop in de schijnwerpers van multinationals. Twee jaar geleden werd de start-up door Microsoft geselecteerd om er een incubatieprogramma te doorlopen.

Intussen heeft Treedy’s al meer dan tien 3D-scanners geleverd aan ‘grote bedrijven in de wereld van mode en e-commerce’, waaronder Zalando. Die zijn het systeem aan het testen en doen onderzoek naar de verdere commerciële mogelijkheden. Kledingretailers en confectiebedrijven kunnen bijvoorbeeld een potentieel inzicht in de morfologische data van hun klanten krijgen, waardoor ze hun assortiment specifiek op elke regio kunnen afstemmen.

©rv

Met het Amerikaanse Body Labs, dat vorig jaar voor zo’n 70 miljoen dollar door Amazon werd ingelijfd, werkt Treedy’s samen voor de verdere verwerking van de scandata. Ook techbedrijven kloppen bij Treedy’s aan om de gaten in hun eigen onderzoek te vullen. ‘Denk aan onderzoek om 3D-scans te maken via tablets en smartphones. Het grote probleem is nu nog de gebrekkige nauwkeurigheid, terwijl die van cruciaal belang is om de perfecte taille te identificeren.’

Eigen netwerk

Dankzij de inkomsten uit al die samenwerkingen draait Treedy’s nu al break-even. Maar de zoektocht naar investeerders en extra miljoenen is ingezet. ‘Tot vandaag is er meer tijd dan geld in ons project gekropen, maar we merken dat het tijd is om een versnelling hoger te schakelen’, stelt Cauderlier.

De co-oprichter ziet meerdere mogelijkheden om de technologie van Treedy’s uit te rollen. Niet enkel door contracten te sluiten met online en offline kledingretailers, ook door de uitbouw van een eigen netwerk. Treedy’s zou zijn paskamers dan in shoppingcentra plaatsen en zelf data verzamelen. ‘Stel je voor dat consumenten met een 3D-profiel bij Zalando een korting krijgen - wegens de kleinere kans op een miskoop en een retour - en wij daarop een commissie opstrijken.’

Nu worden mensen nog in ondergoed gescand. Dat moet in gewone kledij even nauwkeurig worden.
Cedric Cauderlier
co-oprichter Treedy’s

Volgens Cauderlier is de technologie nog voor verbetering vatbaar. Extra onderzoek is nodig om de kostprijs - nu nog meer dan 10.000 euro per paskamer - te drukken en extra functionaliteiten toe te voegen. ‘Nu worden mensen nog in ondergoed gescand. Dat moet in gewone kledij even nauwkeurig worden’, aldus Cauderlier. ‘En we willen algoritmes ontwikkelen die bij gewichtstoename het 3D-beeld op basis van big data aanpassen. Zo hoeft de consument niet elke keer opnieuw een scan te laten maken.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect