Oud maar niet out: de tech van uw jeugd is helemaal terug

©RV DOC

Nokia maakt volgende maand zijn herintrede op de markt van high-end smartphones. Ook andere techmerken werden de voorbije jaren geherlanceerd om in te spelen op de ‘nostalgische golf’ bij consumenten. Met wisselend succes.

Telefoons

Geflopte smartphones beleven tweede jeugd

Nokia komt met een nieuwe smartphone die 599 euro zal kosten. Was dat een bericht van enkele jaren geleden, dan had niemand een cent gegeven voor het succes van de nieuwe Nokia 8. Het Finse merk was ooit de belangrijkste mobieltjesfabrikant ter wereld, maar werd omvergeblazen door de iPhone van Apple.

De Nokia 3310. ©rvdoc

Microsoft kocht het merk in 2014 over, maar stelde snel vast dat er geen eer mee te behalen viel. Amper drie jaar later denkt de nieuwe eigenaar, HMD Global, opgericht door de top van het oude Nokia, dat het hem wél kan lukken. HMD deed al een geslaagde herlancering van de Nokia 3310, de gsm-klassieker die in de jaren 2000 120 miljoen consumenten kon bekoren. Maar in tegenstelling tot de 3310 zijn de smartphones van Nokia nooit een groot commercieel succes geweest, en zeker geen ‘iconisch’ product.

Chinese bedrijven herlanceerden ook andere oude merken zoals Palm en Motorola.

Ook het Chinese bedrijf TCL bewees al eerder dat er nog geld te verdienen valt met het herlanceren van gevallen telefoniemerken, zoals Alcatel, BlackBerry en zelfs de Palm-zakcomputers die in de jaren 90 populair waren. Het Chinese Lenovo deed hetzelfde met het beroemde Amerikaanse merk Motorola. Behalve de merknaam en de looks hebben die toestellen niets meer met het origineel te maken, en allemaal worden ze aangedreven door de bekende Android-software.

Foto en film

Polaroid was de analoge Instagram

Ondanks de digitalisering van de fotografie blijft het mogelijk om beelden af te drukken, maar veel consumenten hebben daar geen tijd voor of zin in. Met de jaren slibben hun harde schijf en hun Flickr-account dicht met duizenden foto’s die nooit meer bekeken worden.

Maar een terugkeer naar de oude filmrolletjes, waarbij het dagen duurt voor je foto’s ontwikkeld waren, daar heeft ook niemand zin in. Het verklaart misschien waarom Polaroid, het merk dat in de jaren 70 furore maakte met zijn instantcamera’s, weer helemaal in is. Vooral jongeren, die alleen digitale foto’s gekend hebben, zijn dol op de kiekjes die meteen uit hun fototoestel rollen en die ze aan hun vrienden kunnen tonen en in hun portemonnee opbergen.

De bekende Polaroid-camera.

Na het faillissement van Polaroid in 2001 - het bedrijf had de digitale trein gemist - was de merknaam het voorwerp van gesjacher en rechtszaken. De huidige eigenaar, het Amerikaans-Canadese PLR IP Holdings, slaagde er met een uitgekiende marketing in Polaroid te doen herleven bij jongeren en hipsters.

Kodak lanceerde een moderne versie van zijn Super 8-filmcamera.

Ook Kodak, die andere grootheid uit het analoge fotografietijdperk, probeerde al meermaals zijn merk weer tot leven te brengen. Kodak flirtte vijf jaar geleden met het faillissement, maar slaagde er na een loodzware sanering in te overleven. Ook Kodak ziet kansen in de nostalgietrend. Zo bracht het bedrijf een remake van de Super 8-camera op de markt, de 50 jaar oude technologie die gebruikmaakte van meterslange films op spoelen.

Videospelletjes

Pac-Man en Pikachu nog lang niet met pensioen

Het uit de kast halen van iconische klassiekers is een beproefde truc bij spelontwikkelaars. Denk maar aan de hype die Pokémon Go vorig jaar was. Het achternazitten van felgekleurde wezens prikkelde wereldwijd miljoenen jonge en oudere fans. Het is dan ook niet verrassend dat de bestverkochte spelfranchises Nintendo’s Mario, het blokkenspel Tetris en Pokémon zijn.

Tetris is terug van bijna nooit weg geweest. ©RV DOC

Opmerkelijk is wel dat heel wat oldtimers zich richten op mobiele spelletjes. De meest iconische titels zoals Pac-Man, Tetris en Mario Bros hebben al hun weg gevonden naar de appwinkels van Google en Apple. Ze doen er de kassa rinkelen via microbetalingen voor extra’s in het spel en advertenties tussen het spelen door. Pac-Man van Bandai Namco werd in de eerste helft van dit jaar al meer dan 16 miljoen keer gedownload.

Niet alleen de spellen maken een comeback, maar ook de consoles. Onlangs meldde het spelconsolemerk Atari dat het een nieuwe versie uitbrengt. Het gaat gepaard met de herlancering van enkele klassieke spellen. Eerder dit jaar bracht de Japanse speelgoedmaker Bandai de eerste versie van de Tamagotchi opnieuw uit. Ook Nintendo kwam met wat zoets. Het bracht een miniatuurversie van zijn originele console uit: de SNES Classic. In totaal verkocht het 2,3 miljoen exemplaren tegen 70 euro per stuk. Tweedehands verwisselen die nu tegen 150 à 250 euro van eigenaar.

Vinyl en cassettes

Muziek om vast te pakken en door te geven

De digitalisering van muziek, eerst op steeds kleinere dragers en nu gewoon in de cloud, leek het einde in te luiden van muziek als een fysiek product. Is niet waar. De cd-verkoop biedt al jaren weerstand tegen het succes van cloudformules als Spotify en Apple Music. En na de revival van de vinylplaat is ook de muziekcassette aan een comeback toe. In de VS verdubbelde de verkoop van de audiotapes de voorbije twee jaar tot 129.000 stuks, meldde de marktonderzoeker Nielsen.

Ook cassettes zijn aan een comeback bezig. ©BELGA

Muziek is bij uitstek een product waar mensen een emotionele band mee opbouwen. Een fysieke drager, al dan niet in een kunstige hoes met een krabbel van de artiest, maakt van muziek letterlijk weer een hebbeding dat je aan elkaar kunt doorgeven. Dat is ook de reden waarom jonge bands op hun concerten weer cassettes verkopen. Een cassetje zal minder snel verdrinken in de oceaan van nieuwe muziek die via digitale platformen gelanceerd wordt.

Wie weet komt er een comeback van de Walkman, Sony’s draagbare cassettespeler.

Merken als Technics en Pioneer hebben al geprofiteerd van de nostalgische golf in de muziekwereld door populaire oude platenspelers opnieuw uit te brengen. Wie weet komt er straks ook een geslaagde comeback van de Walkman, Sony’s iconische draagbare cassettespeler uit de jaren 80. Het Japanse concern probeerde al meermaals om het merk te recycleren - onder meer als smartphone en high-end muziekspeler - maar tot nu zonder succes.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect