‘Shazam' voor stroomverbruik lonkt naar buitenland

Ook de opbrengst van zonnepanelen wordt door Smappee gemeten, hier gepresenteerd op een Apple Watch. ©Emy Elleboog

Energiebesparing in huis begint bij de meting van het energieverbruik. Zoals Shazam afgespeelde muziek identificeert, zo kan Smappee ‘horen’ of een koelkast aanslaat, de koffiezet loopt of de tv wordt aangezet. Het bedrijf wil tegen eind dit jaar 5 tot 7 miljoen euro ophalen om nog sneller te schakelen.

‘Ik weet echt niet waar mijn stroom naartoe gaat.’ Dat was de opmerking die serieondernemer Stefan Gros-jean meermaals te horen kreeg van vrienden en familie voor hij in 2012 besloot om er het bedrijf Smappee rond te bouwen. Als oprichter van het consultancybedrijf EnergyICT had hij zijn sporen in de energiewereld al verdiend. Ook al was de uitdaging gigantisch. ‘De klassieke metertjes die je tussen de stekker en het stopcontact plaatst bestonden al’, legt Grosjean uit. ‘Maar die zijn niet bruikbaar bij een ingebouwde koelkast of bij lampen. Het kwam er dus op neer een meting te doen op een centraal punt, aan de zekeringenkast.’

Elk toestel in huis heeft zijn verbruiks- en storingspatroon, aan de hand waarvan je het kan identificeren. Als Smappee merkt dat een toestel 20 keer per dag vijf minuten draait en een vermogen heeft van 40 tot 50 watt, dan is de kans groot dat het om een koelkast gaat.

Stefan Grosjean: ‘Ik hoor heel veel mensen zeggen: ‘Ik weet niet waar mijn stroom naartoe gaat.’’ ©Emy Elleboog

‘Vergelijk het met Shazam, de app waarmee je afgespeelde liedjes kan herkennen’, zegt Grosjean. ‘Alleen is onze uitdaging veel complexer, alsof 20 verschillende liedjes door elkaar spelen, met grote verschillen in volume en frequentie.’

Het lukte, met een team van zes ingenieurs, 1 miljoen euro startkapitaal en 250.000 euro subsidies. 2,5 jaar later verovert het apparaatje, dat 199 euro kost en sinds juni vorig jaar op de markt is, langzaam maar zeker de particuliere energiemarkt. Met het toestel kunnen mensen thuis in realtime het elektriciteitsverbruik van hun elektrische toestellen nagaan via een app. Die presenteert het verbruik van alle belangrijke toestellen in huis in mooie grafieken. ‘De kosten van sluimerverbruik in een gezin kunnen snel oplopen tot 200 à 300 euro per jaar’, argumenteert Grosjean. ‘En bij het meten begint de besparing.’

Eigenlijk bestaat het apparaat uit twee delen: een deel dat in een stopcontact komt en een clip die op de toevoerkabel wordt geplaatst tussen de teller en de meterkast. Mooi meegenomen: het toestel meet ook de opbrengst van de zonnepanelen op je dak. ‘De installateurs daarvan vormen een mooi distributiekanaal, hebben we al gemerkt.’

Meten is weten, is het uitgangspunt van het Belgische bedrijf Smappee. Het plaatst speciale meetapparatuur in de zekeringenkast. Die kan het verbruik van elk toestel in huis registreren. Ook van toestellen in sluimermodus. Smappee zoekt geld om te kunnen uitbreiden naar het buitenland.

Sinds kort is het mogelijk niet alleen te meten, maar ook te controleren. Door de plaatsing van een draadloos te bedienen schakelaar van 10 euro is het mogelijk toestellen aan en uit te schakelen. Zo kan je al je toestellen aanschakelen als je in een straal van 200 meter van je huis komt. Tijdens je vakantie kan je je aanwezigheid simuleren door lichten aan en uit te schakelen. Met Smappee kan je ook kijken of je je strijkijzer niet per ongeluk hebt laten aanstaan, zo kan je van op afstand zien wat er aan de hand is in je huis. Daarvoor heb je zelfs geen extra schakelaar nodig.

Intussen slorpte Smappee al 3,5 miljoen euro op. Daar wil Grosjean tegen eind dit jaar nog eens 5 tot 7 miljoen euro bovenop leggen. De onderhandelingen met nieuwe investeerders loopt volop. Dat neemt niet weg dat Smappee tegen eind dit jaar break-even wil draaien. ‘Aanvankelijk verkochten we enkel via onze eigen webshop, maar intussen bieden ook Apple en Amazon het aan. Sinds kort hebben we ook partnerships met elektroketens, waaronder Selexion. Ook de telecombedrijven, die zich steeds meer inlaten met het smart grid (het stroomnetwerk van de toekomst dat het elektriciteitsverbruik en de -prijs op elkaar afstemt via draadloze communicatie tussen elektrische apparaten en de elektriciteitsleverancier, red.). We verkopen in Europa, de VS, Mexico, Australië en Nieuw-Zeeland tussen 1.000 en 10.000 toestellen per maand. Vandaag heb ik via internet nog 30 toestellen verkocht in Islamabad. Dit jaar zal de omzet afklokken op 3 miljoen euro.’

Stefan Grosjean, CEO van Smappee: ‘We zijn al meermaals benaderd voor een overname, maar het zou nog te vroeg zijn.’ ©Emy Elleboog

Intussen werkt Smappee aan een professionele versie voor kmo’s. Daarnaast zou het functionaliteiten willen toevoegen: ‘Wat we nu doen voor elektriciteit, moet ook kunnen voor het water- en gasverbruik.’ Stilletjes hoopt Grosjean dat de distributiebedrijven voor water, gas en elektriciteit bij hem komen aankloppen voor de verdere uitbouw van hun smart grid.

Grosjean heeft al 20 jaar ervaring met energiemanagement. Zijn vorige bedrijf, EnergyICT, verkocht hij in 2009 aan een Luxemburgse groep die intussen zelf werd opgeslokt door Honeywell. Op dat moment was dat al een kmo met 25 miljoen euro omzet en een winstmarge van ruim 20 procent. Met EnergyICT richtte hij zich op de bedrijfswereld. Onder andere Wal-Mart en Coca-Cola gebruikten de technologie om hun energiefactuur te drukken.

Het bedrijf van Grosjean lijkt ook nu weer een ideale overnameprooi. De Smappee-technologie zou bijvoorbeeld perfect passen bij Nest, het merk van slimme thermostaten en digitale huiscamera’s van Google. ‘Ik begrijp de parallel, maar het zou nog te vroeg zijn. Maar we zijn al meermaals benaderd, ja.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content