start-ups

Showpad haalt 50 miljoen dollar op

Louis Jonckheere en Pieterjan Bouten, de oprichters en CEO's van Showpad ©Diego Franssens

De Gents-Amerikaanse technologiestart-up drukt op het gaspedaal met een kapitaalinjectie van een grote Amerikaanse investeerder.

Van onze correspondent in San Francisco

Het is de derde grote kapitaalronde van Showpad, dat in 2011 in Gent werd opgericht door Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere, die beide ook CEO zijn. Showpad specialiseert zich in software voor bedrijven die het voor personeelsleden gemakkelijker maakt om documenten en andere inhoud te delen met elkaar en met klanten.

Met de kapitaalronde, veruit de grootste dit jaar voor een Belgische start-up en een van de grootste van de voorbije jaren, doet Showpad een grote sprong voorwaarts. Het bedrijf – met hoofdzetel in Gent en met een stevige aanwezigheid in de Verenigde Staten – haalde in eerdere fases 2 miljoen en 8,5 miljoen dollar op, maar volgens het stichtende duo was het moment rijp om een versnelling hoger te schakelen.

We hebben altijd tegen onze mensen gezegd dat we grote plannen hadden, maar nu wordt het echt zichtbaar

‘We hebben altijd tegen onze mensen gezegd dat we grote plannen hadden, maar nu wordt het echt zichtbaar’, zeggen Bouten en Jonckheere in een interview in San Francisco.

Het geld komt van de Amerikaanse investeerder Insight Venture Partners, een bekend fonds uit New York dat meer dan 13 miljard dollar beheert en ruime ervaring heeft als durfkapitalist in technologiebedrijven als Alibaba, BlaBlaCar, Nextdoor, Indiegogo en Twitter.

Jeff Horing, de oprichter van Insight, vervoegt de raad van bestuur van Showpad. Ook het Britse Dawn en het Belgische Hummingbird, die de vorige kapitaalrondes voor hun rekening namen, dragen opnieuw bij.

‘Voor elk stadium van een start-up is er een investeerder die het best past. En Insight is absoluut top’, zegt Jonckheere. ‘We droomden er al langer van om met hen samen te werken. We wilden ook zeker een Amerikaanse investeerder voor deze stap, want hier in de VS groeien we op dit moment het hardst. En een partner als Insight brengt ervaring en een enorm netwerk met zich mee.’

Met de injectie willen Bouten en Jonckheere verdere groei financieren. De start-up telt 170 mensen, en dat moeten er tegen het einde van het jaar 250 zijn. ‘We anticiperen op groei en dus moeten we constant meer mensen aannemen dan we op een gegeven moment nodig hebben. Zo zijn ze getraind op het moment dat er grote nieuwe klanten bij komen.’ Showpad telt meer dan 800 bedrijven als klant, gaande van kmo’s tot multinationals als Johnson & Johnson, General Electric en Coca-Cola.

Het kantoor in Gent breidt uit met extra ingenieurs. ‘We zijn trots dat we dit bedrijf kunnen blijven uitbouwen vanuit België’, zegt Bouten.

Ook in San Francisco komen er mensen bij, voornamelijk voor verkoop en marketing. Showpad heeft ook een kantoor in Londen en opende er onlangs een in Portland in de Amerikaanse staat Oregon. Later dit jaar komt er ook een bij in New York, en ook Azië staat op de radar.

SHOWPAD ZIT IN DE LIFT

Showpad begon als producent van software die voornamelijk voor verkooppersoneel van bedrijven bedoeld was. Aanvankelijk lag de focus op een tabletapplicatie die een verkoper alles in handen geeft om klanten te bedienen, maar de start-up is steeds meer opgeschoven naar software die op zoveel mogelijk platformen werkt en die ook gericht is op andere afdelingen van bedrijven, zoals de personeelsdienst of onderhoudspersoneel.

‘Bijvoorbeeld: Schindler, de bekende Zwitserse maker van liften, is een klant. Vroeger moesten hun onderhoudsmensen drie dozen met handleidingen meenemen als ze een lift gingen repareren. Nu hebben ze dankzij Showpad automatisch toegang tot de juiste informatie’, zegt Bouten.

In het jargon heet dat ‘content activation’. ’60 tot 70 procent van de inhoud die bedrijven maken, zoals presentaties of video’s, gaat verloren’, zegt Bouten. ‘Met ons platform is het eenvoudiger om die inhoud te vinden, te delen en het effect ervan op te volgen.’

Showpad is een SaaS-bedrijf, wat staat voor software as a service. Klanten betalen een jaarlijks abonnement om de software, die Showpad beheert, als het ware te huren. Voor dat type softwarebedrijven gaat het om een van de grootste kapitaalrondes voor een Europese start-up tot dusver in 2016.

 

De investering komt op een moment dat veel durfkapitalisten in Silicon Valley voorzichtiger zijn geworden om geld te stoppen in technologiestart-ups. Het aantal deals ligt sinds eind 2015 beduidend lager, en steeds meer rijzen er vragen over de op hol geslagen waarderingen van jonge bedrijfjes, waarvan velen op de status van zogenaamde unicorn jagen: een start-up van meer dan 1 miljard dollar.

‘Er is een minicrisis en investeerders zijn nerveuzer geworden, dus geeft het feit dat we deze som konden ophalen extra voldoening’, zegt Jonckheere. De waardering van Showpad is overigens niet publiek. ‘Showpad is bij de bedrijven waar investeerders nu net naar zoeken. Het geeft aan dat onze basis goed zit: het aantal klanten blijft groeien, net als onze omzet, die al elk jaar verdubbelde. De investeerders geloven in de visie voor ons product.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud