start-ups

Sodexo koopt Vlaamse digitale onkostennota's

Oprichters Wim Derkinderen (links) en Boris Bogaert blijven ook na de overname aan boord. Ze tekenen de strategie voor de verkoop en de marketing uit. ©Emy Elleboog

Xpenditure zal in Mechelen van 50 naar 100 werknemers gaan. Het bedrijf dat de papierenonkostennota wil doen vergeten gaat in zee met multinational Sodexo.

Sodexo zal Xpenditure onderbrengen in een nieuwe vennootschap. Daarin huisvest het ook het Poolse bedrijf iAlbatros, waarmee bedrijven zakenreizen kunnen boeken.

De Franse multinational, die bekend is van zijn bedrijfsrestaurants en maaltijdcheques, zal de lakens uitdelen bij het nieuwe bedrijf. 'Voor de deal controleerden medeoprichter Wim Derkinderen en ikzelf zo'n 20 procent van Xpenditure', zegt oprichter en CEO Boris Bogaert. 'Wij worden een belangrijke aandeelhouder van het nieuwe bedrijf waarin Xpenditure zal terechtkomen, maar een percentage kan ik niet geven. Wim en ik zullen de marketing- en salesstrategie blijven uittekenen.'

Onkostennota digitaliseren

500.000
Xpenditure zal dankzij de overname toegang krijgen tot de 500.000 bedrijven die vandaag klant zijn bij de Franse multinational Sodexo.

Sodexo neemt Xpenditure over omdat het de papieren onkostennota overbodig heeft gemaakt. Bedrijven kunnen bij de Mechelse start-up terecht om toegang te krijgen tot een digitaal platform waarmee personeelsleden hun onkostennota's kunnen fotograferen. Nadien kan de onkostennota razendsnel worden verwerkt. De papieren administratieve mallemolen die papieren onkostennota's met zich meebrengen wordt door Xpenditure dus omzeild.

Bogaert en Derkinderen gaan in zee met Sodexo omdat ze geld nodig hadden voor verdere groei. 'We kregen wel twintig aanbiedingen van investeerders, maar het voorstel van Sodexo steekt erboven uit.'

Brussels Airlines als klant

Mechelen blijft onze uitvalsbasis. We blijven er onafhankelijk en onder eigen naam werken.
Boris Bogaerts
Oprichter Xpenditure

'Door de samenwerking met Sodexo zullen we plots een wereldwijde speler worden. Vandaag hebben we enkele internationale klanten (zoals Miele en Deloitte, red.), maar vooral Belgische zoals Brussels Airlines en Medialaan (VTM, Qmusic,...). Nu krijgen we toegang tot de 500.000 bedrijven die wereldwijd klant zijn bij Sodexo.'

Sodexo investeert volgens Bogaert 'heel veel' in het nieuwe bedrijf, maar een bedrag wil hij niet noemen. 'Het is veel meer dan bij vorige kapitaalrondes.'

Verdubbelen in Mechelen

Daardoor zal Xpendenditure in zijn thuisbasis fors uitbreiden. 'Mechelen blijft onze uitvalsbasis. Nu hebben we 50 werknemers, vooral programmeurs en verkopers. Over een jaar zullen we wellicht 100 mensen in dienst hebben. We blijven onafhankelijk en onder eigen naam werken in Mechelen. Er zullen zelfs in de backoffice mensen bijkomen.'

Ook in de vier bijkantoren in Sao Paulo, Londen, Amsterdam en New York komen er jobs bij. Daar zijn telkens ongeveer vier verkopers actief.

Omzetcijfers geeft Xpenditure, dat nog geen winst maakt, niet vrij. 'Maar in 2016 zijn we verdubbeld in omvang.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect