Solliciteren via chatbots

De Vlaamse start-up Sympl haalt 1,1 miljoen euro op om 'het sollicitatieproces de 21ste eeuw in te loodsen'. Daarbij gebruikt hij chatbots, video en machine learning.

'Zoals Amazon het shoppen heeft getransformeerd, willen wij het solliciteren en rekruteren een nieuw tijdperk inloodsen', zegt medeoprichter Steven Pyck. Het bedrijf heeft zijn technologie sinds de opstart in 2015 al gebruikt om 15.000 jobkandidaten te screenen voor een 15-tal bedrijven. 

Sympl is een online rekruteringsbureau, dat met behulp van een chatbot op Facebook Messenger de eerste screening van kandidaten doet. Sollicitanten krijgen er een vragenlijst - die zich aanpast naargelang de antwoorden - te verwerken over hun jobvoorkeur en werkervaring.

Op basis daarvan krijgen ze in een video-interview - een 'gesprek' met de computer - een aantal door de computer bepaalde vragen voorgeschoteld over hun persoonlijkheid, motivatie, enzovoort. Pas daarna komen specialisten in het spel die een voorselectie van kandidaten maken en die doorsturen naar het bedrijf in kwestie.

Pyck: 'Het bespaart onze klanten veel tijd. En in plaats van alleen maar cv's krijgen ze er meteen klank en beeld bij. Vooral voor kmo's betekenen we een toegevoegde waarde.'

Supercomputer

Met de verse centen gaat Sympl het commerciële team uitbouwen en de technologie verder op punt stellen. 'De grote uitdaging in de digitalisering van de eerste sollicitatiestappen is de juiste vragen op het juiste moment aan de juiste personen stellen. Dat betekent dus met behulp van data-analyse en machine learning de computers daarin trainen.'

Het bedrijf experimenteert ook met de supercomputer Watson van IBM om tekstherkenning te integreren in het systeem.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content