Technologie zet mens eindelijk echt centraal

Op de technologiebeurs CES was gezondheid een van de centrale thema's. ©AFP

Gezondheid was dit jaar hét thema op de elektronicabeurs CES in Las Vegas. De techwereld lost haar belofte in en lanceert een stortvloed aan apparaten en apps voor gezonde én zieke mensen.

Wie afgelopen week rondliep op CES, de grootste consumentenelektronicabeurs van de wereld, kon er niet naast kijken: nadat het jaren bij mooie woorden is gebleven, wordt customer experience werkelijkheid. Er komen producten op de markt die de consument meer keuzes geven en zijn leven eenvoudiger maken, zonder dat hij daar veel voor hoeft te doen of specifieke technische kennis nodig heeft. Vooral op het gebied van gezondheid worden langverwachte beloftes vervuld.

Slapen, tanden poetsen, fitness, het bestrijden van eenzaamheid bij ouderen of het verzachten van het lijden bij dementie, overal is wel een apparaat of app voor. Maar ook voor chronische ziektes, obesitas of de geestelijke gezondheidszorg wordt nieuwe technologie ontwikkeld.

Het is niet zo gek dat gezondheid inmiddels een van de grootste thema’s is op CES, dat dit jaar ruim 180.000 bezoekers trok. In de VS gaat ongeveer 20 procent van het nationale inkomen naar zorg, ongeveer twee keer zoveel als in de rest van de westerse wereld. Het is ook te merken aan in het groeiende aantal overnames in de Amerikaanse zorgsector.

Vergrijzing

Ook de vergrijzing speelt een grote rol in de opkomst van gezondheidstechnologie. En daar liggen groeimogelijkheden, want maar een op de drie Amerikanen ouder dan 75 heeft een smartphone, dé drager van veel nieuwe hulpmiddelen.

Een andere drijfveer is de almaar groeiende berg gezondheidsdata die worden verzameld. Talloze start-ups ontwikkelen met die data en allerlei algoritmen nieuwe producten, die ze nu naar de markt brengen. Maar ook de techreuzen Amazon, Google en Apple komen eraan. En de grote Chinese platforms staan volgens techwaarnemers al veel verder dan de Amerikaanse ‘grote drie’.

Philips, de Nederlandse multinational die zich op gezondheidstechnologie heeft gestort, is een van de prominente bedrijven op CES. Roy Jakobs, sinds oktober chief business leader personal health, somt op waar Philips allemaal mee bezig is: van slapen, snurken, tanden poetsen, gezond frituren, frisse lucht, de huid, zwangere vrouwen en kleine kinderen, tot valdetectie voor ouderen.

Voor alles heeft Philips consumentenproducten gemaakt, vol sensoren en digitale technologie. Daaraan heeft het allerlei diensten verbonden - zoals een tandarts op afstand - waarop abonnementen kunnen worden genomen. De andere inkomstenstroom komt uit apparaten die erbij horen, zoals een riem met een apparaatje dat iemand net genoeg prikkelt om zich in zijn slaap om te draaien zodat hij stopt met snurken.

‘Voor valdetectie hebben we een platform opgericht, waarbij 2.500 ziekenhuizen in VS zijn aangesloten’, zegt Jakobs. ‘De gebruiker of zijn verzorger kan drie alarmnummers instellen, bijvoorbeeld van een familielid, een zorgverlener en de hulpdiensten. Die nummers worden na een val automatisch gebeld.’

Op ons pregnancy plus platform beantwoorden we allerlei vragen tijdens de eerste duizend dagen van de zwangerschap en na de geboorte.
Roy Jakobs
chief business leader personal health Philips

Jakobs geeft nog een voorbeeld. Met zijn pregnancy plus platform heeft Philips in Duitsland in korte tijd een fors marktaandeel verworven. Mede door positieve berichten bij Google Search klikken nu volgens Jakobs de helft van de zwangere vrouwen en jonge moeders op de site. ‘We beantwoorden allerlei vragen tijdens de eerste duizend dagen van de zwangerschap en na de geboorte’, zegt Jakobs. ‘Met technieken uit gaming kunnen we betere beelden laten zien, de ontwikkeling van een foetus in 3D bijvoorbeeld, waardoor de customer experience aanzienlijk verbetert. Vrouwen ervaren dat als individuele begeleiding. Bij alles gaat het erom wat technologie voor jou kan doen. Als die ervaring niet goed genoeg is, doen we het niet.’

Design is daarbij van groot belang. Philips heeft wereldwijd 500 ontwerpers in dienst. Het design van de foetus in 3D draagt er bijvoorbeeld toe bij dat elke dag een miljoen mensen dit platform bezoeken.

Partners

CES is ook de plek waar producenten partners zoeken. Niet alleen in de eigen keten, maar ook veel breder. Jakobs werkt met ziekenhuizen, maar ook met retailers zoals Albert Heijn, Mediamarkt en Amazon, waar het - een deel van - zijn producten verkoopt. En met verzekeraars, die interesse hebben in preventie. Zij bieden de verzekerde bijvoorbeeld een korting op zijn premie als hij een elektrische tandenborstel van Philips gebruikt.

Een struikelblok, zo bleek op CES, is dat artsen nog maar weinig nieuwe technologieën aan hun patiënten adviseren. Die zouden de artsen werk uit handen kunnen nemen en hun van nuttige gegevens voorzien. Ook veel patiënten zijn nog vaak slecht geïnformeerd. 60 procent van de diabetespatiënten heeft geen weet van de nieuwste apparaten. Daarmee kunnen ze pijnloos hun bloedsuiker meten en de resultaten gaan via het web automatisch naar hun arts.

De start-up LifePod heeft een virtuele assistent ontwikkeld. Die moet voorkomen dat een patiënt zijn behandeling staakt of zijn gegevens niet goed bijhoudt. Dat is een altijd terugkerend probleem in de gezondheidszorg, zegt Stuart Patterson van LifePod. ‘Via spraakcomputers als Alexa of Siri spreken we de patiënt met behulp van kunstmatige intelligentie rechtstreeks aan, herinneren we hem eraan dat hij zijn medicatie moet innemen of zijn bloeddruk moet meten. Die virtuele assistent werkt goed.’

Marc Leibowitz, hoofd digitaal van Johnson & Johnson, roept op tot meer samenwerking en meer snelheid in de ontwikkeling van nieuwe technologietoepassingen. Gezondheidsbedrijven zouden samen moeten inventariseren waar wereldwijd de grootste vraag naar is en daar een antwoord op verzinnen, vindt Leibowitz. Precies daarin moet de customer experience doorslaggevend zijn.

Net uit Silicon Valley komend, viel de snelheid van besluitvorming in de gezondheidsbranche Leibowitz erg tegen. ‘Apple-CEO Tim Cook zei deze week nog op tv dat Apple over tien jaar gezien zal worden als een zorgbedrijf. Die bedrijven voelen zich niet gebonden aan bestaande processen en passen hun bedrijfsmodel meteen aan de wens van de consument aan. Dat heeft ze de afgelopen jaren al die waarde opgeleverd.’

5G wordt groot

Grote technologische doorbraken zoals de smartphone in 2007 zijn zeldzaam en hebben vaak een lange aanloop nodig. De eerstvolgende doorbraak is wellicht 5G. Met de 5G-bandbreedte kan een veelvoud aan data veel sneller worden verwerkt. Verizon is het nieuwe systeem al (langzaam) aan het uitrollen in de VS. Japan wil in de eerste helft van 2020 klaar zijn, nog voor de Olympische Spelen in Tokio beginnen.

De nieuwe Zweedse CEO van Verizon, Hans Vestberg, haalde in zijn ‘keynote’ op CES enkele partners aan die met 5G nieuwe kansen zien. The New York Times verwacht dat zijn graphics sterk kunnen verbeteren, compleet met virtuele realiteit. De krant ziet ook mogelijkheden voor een meer gepersonaliseerde krant en voor bijdragen uit de ‘crowd’, oftewel interactieve journalistiek.

Het entertainmentbedrijf Disney heeft de creatieve mensen van zijn dochters bijeengeroepen om over de nieuwe mogelijkheden in het 5G-tijdperk na te denken.

‘5G betekent ook dat het dataverkeer tot 90 procent minder energie zal vergen’, stelt Vestberg. ‘Het kan bijdragen tot schonere lucht, is veel betrouwbaarder en maakt het eenvoudiger de hele wereld van internet te voorzien.’

5G is ook onontbeerlijk voor een technologie die de consument het stuur juist níét meer in handen wil geven: de zelfsturende auto. Maar het zal wellicht nog tien jaar duren voor daar een massamarkt voor is.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content