Techspeeltuin van 100 miljard naar Amsterdamse beurs

Een klant betaalt in een winkel in Shenyang via Wechat, een onderdeel van Tencent.

Het Zuid-Afrikaanse mediaconcern Naspers wil de belangen in Tencent, Delivery Hero en het 'Russische Tencent' Mail.Ru later dit jaar naar de beurs van Amsterdam brengen.

De Zuid-Afrikaanse internet- en mediagroep Naspers - afkorting voor 'Nasionale Pers' - splitst haar internationale internetdivisie af en brengt ze naar de beurs van Amsterdam. 

Naspers is vooral bekend omwille van zijn belang van 31 procent in het Chinese internetbedrijf Tencent. Dat bedrijf is het best bekend voor zijn chat- en betaalapp WeChat. Die app heeft wereldwijd meer dan een miljard gebruikers. In China is hij essentieel, om met elkaar te chatten, maar ook om het openbaar vervoer te betalen of andere zaken te regelen. 

Daarnaast heeft de groep ook belangen in een reeks andere beloftevolle internetbedrijven, zoals het Russische internetplatform Mail.Ru, de Duitse specialist in online afhaalmaaltijden Delivery Hero en de Indiase e-commercestart-up Swiggy. Het is de bedoeling dat die activa in de tweede helft van 2019 onder een aparte vennootschap op de beurs van Amsterdam noteren. Naspers brengt een kwart van de aandelen naar de beurs.

133 miljard

Met de operatie wil CEO Bob van Dijk, een Nederlander, aandeelhouderswaarde naar boven halen. Het volstaat de rekenmachine boven te halen. Het belang van 31 procent in Tencent is omgerekend 133 miljard dollar waard (118 miljard euro). Naspers zelf heeft op de beurs van Johannesburg een beurswaarde van 98 miljard dollar (87 miljard euro). 

Beleggers waarderen dus alle andere activiteiten en participaties van Naspers de facto negatief. Het nieuwe Amsterdamse aandeel wordt meteen het derde grootste van het Damrak, na Shell en Unilever. Naspers is voor veel mensen een onbekende naam, maar al jarenlang een favoriet onder de beheerders in groeilanden.

Van papier naar tech

Het bedrijf zag in 1915 het levenslicht als uitgever van de Zuid-Afrikaanse krant Die Burger. Tachtig jaar speelde Naspers vlot in op de opkomst van het internet en succesvolle technologiebedrijven.

Een pak overnames en investeringen deed Naspers groeien tot een concern met bijna 25.000 medewerkers in 120 landen, goed voor een omzet van 20 miljard dollar. Het gros (79%) komt van internet- en e-commercebedrijven, en meer bepaald het Chinese Tencent (75%). Video-entertainment vertegenwoordigt 3,7 miljard dollar omzet, media 374 miljoen euro. 

Hoofddorp

Naast Johannesburg noteert de Zuid-Afrikaanse groep ook in Londen, via een ADR-certificaat. De hoofdkwartieren staan in Kaapstad, het Nederlandse Hoofddorp (nabij Amsterdam) en Hongkong. 

Vorig jaar verkocht Naspers 2 procentpunt van zijn belang in Tencent - de participatie ging van 33 naar 31 procent - en cashte daar 10 miljard dollar op. Het concern beloofde toen de komende drie jaar geen Tencent-aandelen meer te verkopen. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud