TomTom verkoopt lucratiefste divisie voor 910 miljoen

©Xinhua/Photoshot

TomTom verkoopt de telematicadivisie aan de Japanse bandenmaker Bridgestone. Een groot deel van de inkomsten gaat naar de TomTom-aandeelhouders.

TomTom zette de divisie in september in de etalage. Dat leverde direct interesse op van onder meer automakers, bandenmakers, investeerders en softwarebedrijven. Nu, vier maanden later, heeft TomTom een koper beet. Bridgestone betaalt 910 miljoen euro. 

De divisie Telematics ontwikkelt en verkoopt voertuigvolgsystemen om het (vracht)wagenpark van bedrijven te monitoren en onderhouds- en brandstofkosten te optimaliseren. 

De afdeling was goed voor 670 jobs en 162 miljoen euro omzet. Dat komt overeen met 18 procent van de jaaromzet van het Nederlandse bedrijf. Telematics was de kleinste, maar meest winstgevende afdeling van de groep. Met 59 miljoen euro brutobedrijfswinst tekende die vorig jaar voor 41 procent van het totaal. 

Aandeelhouders

TomTom zal het merendeel van de verkoopopbrengst, 750 miljoen euro, aan zijn aandeelhouders teruggeven. Dat komt neer op ongeveer 40 procent van de beurswaarde (op maandagavond). De uitkering is voorzien voor het derde kwartaal.

Dankzij de operatie kan het management alle aandacht richten op navigatiekaarten, navigatiesoftware en verkeersinformatie.  Dat is ook nodig gezien de opmars van Google in de kernmarkt van TomTom. Het techbedrijf snoepte vorig jaar Renault en Volvo als klant af.  

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud