TomTom zet meest winstgevende divisie te koop

©REUTERS

TomTom, dat zware concurrentie ondervindt van Google, zet zijn telematica-afdeling in het uitstalraam.

TomTom  houdt de strategische opties voor zijn divisie Telematics tegen het licht. De denkoefening kan uitmonden in de verkoop van de activiteiten. Dat meldt TomTom, dat zich laat begeleiden door de zakenbank Barclays, in een persbericht.

De divisie Telematics ontwikkelt en verkoopt voertuigvolgsystemen om het (vracht)wagenpark van bedrijven te monitoren en onderhouds- en brandstofkosten te optimaliseren. 

Volgens TomTom was de afgelopen tijd bij verschillende kanten interesse in Telematics, dat vorig jaar goed was voor een omzet van ruim 162 miljoen euro. Dat komt overeen met 18 procent van de groepsomzet. Maar de winstgevendheid van Telematics ligt ruim hoger dan die bij de andere divisies. Telematics tekende vorig jaar met 59 miljoen euro voor 41 procent van de brutobedrijfswinst (ebitda). 

Volgens een woordvoerster is er geen concrete deadline voor een besluit over Telematics. Het strategisch onderzoek heeft ook 'absoluut niks' te maken met de recente ontwikkelingen bij het bedrijf.

TomTom ging de afgelopen tijd hard omlaag op de beurs door de opmars van Google op de automarkt. Zo sloot Renault-Nissan-Mitsubishi een samenwerking met Google voor het gebruik van het besturingssysteem Android in zijn dashboards. Beleggers vrezen dat Google de omzet en de winst van de navigatiekaartendivisie van Tomtom zal aanvreten. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud