Uber lijdt 1 miljard dollar verlies

©REUTERS

De taxi-app maakte donderdagavond voor het eerst kwartaalcijfers bekend als beursgenoteerd bedrijf.

De druk was groot, want de beursgang van Uber - de grootste in jaren - ging eerder deze maand behoorlijk de mist in. Uber  noteert ruim 10 procent onder de koers waartegen het naar de beurs trok.

Onder de motorkap van Uber

Met een geschatte waardering van 82 miljard dollar trok Uber naar de beurs. Maar waar houdt de nieuwe aanwinst uit Silicon Valley zich nog allemaal mee bezig? De Tijd doet hier de motorkap van Uber voor u open.

De resultaten die Uber die donderdag na het slot van Wall Street bekendmaakte, stellen evenwel niet teleur. 1 miljard dollar is dan wel een fenomenaal verlies, Uber had zelf 1 tot 1,11 miljard vooropgesteld. Kleine kanttekening: die vooruitzichten dateren nog maar van 13 mei jongstleden, wat een verrassend resultaat onwaarschijnlijk maakte.

De omzet kwam met 3,1 miljard dollar (+20%) aan de bovenkant van de verwachtingen uit, en de financieel directeur van Uber, Nelson Chai, liet weten dat de concurrentie zijn prijzenoorlog wat afgezwakt heeft. 

Ook nog positief: volgens Uber is het aantal maandelijks actieve gebruikers toegenomen van 91 miljoen op het einde van het vierde kwartaal tot 93 miljoen. Minder goed: de groei van de bruto-omzet uit boekingen (kosten voor chauffeurbetalingen niet afgetrokken) zwakte licht af, van 37 procent in het vierde kwartaal naar 34 procent.

Zware strijd

Op de analistencall trachten de CEO en financieel directeur investeerders gerust te stellen over het operationele verlies dat verdubbelde tegenover vorig jaar (478 miljoen dollar). De 1 miljard dollar verlies in het eerste kwartaal is groter dan wat rivaal Lyft in 2018 verloor over het volledige jaar (911 miljoen dollar). Uber dook vorig jaar (over het volledige boekjaar) voor 3,8 miljard dollar in het rood. 

We moeten snel en efficiënter groeien
Dara Khosrowshahi
CEO van Uber

'Ons verhaal is simpel, we zijn een globale speler', zei Dara Khosrowshahi. 'We moeten snel en efficiënter groeien.'

Eenvoudig wordt dat niet. De verkoop- en marketingkosten (+54%) stijgen veel sneller dan de omzet minus de vergoedingen voor chauffeurs (+10%). Een jaar geleden was er nog 80 procent groei voor die laatste post. Door de zware concurrentiestrijd met onder meer Lyft, DoorDash en Rappi verdubbelden de vergoedingen voor chauffeurs en koeriers (Uber Eats). Bovendien waren er meer promoties om marktaandeel te pakken en werden meer marketeers aangeworven. 

Topman Khosrowshahi verklaarde tijdens de call dat in sommige grote markten de focus verschuift van de incentives naar het merk en het product. 'Dat is een gezonde trend voor de business.' Bij Lyft was eerder eenzelfde geluid te horen, althans voor de Amerikaanse markt. 

Overnames

Financieel directeur Nelson Chai vulde aan dat de promoties en marketinguitgaven zullen worden ingeperkt. De CFO kon niettemin niet uitsluiten dat Uber verder fors blijft investeren. Chai herhaalde dat 2019 een investeringsjaar wordt. De focus ligt daarbij op het platform en de technologie, 'maar we zullen niet aarzelen om te investeren om wereldwijd ons marktaandeel te verdedigen.'

'Wordt het beter of slechter? Dat kunnen we niet voorspellen', zei Khosrowshahi over de concurrentie. 'Op dat front voelen we ons vandaag beter.' De CEO verwacht 'zeker en vast' een consolidatie en gaf aan dat Uber 'zinvolle' overnames kan doen. De oorlogskas bulkt van de cash. Eind maart stond er 5,75 miljard dollar op de rekening en met de beursgang werd zowat 8 miljard dollar opgehaald. 

Investeerders reageerden positief. Het aandeel steeg in de nabeurshandel met 4 procent. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect