Winkels bestoken Belgen met Amerikaanse kortingen

Amerikaanse (web)winkels geven al sinds de jaren 1950 kortingen op de vierde vrijdag van november. ©AFP

De Amerikaanse koopjesdag Black Friday rukt op in België. Sommige winkels bieden sinds maandag al een hele week kortingen aan.

Wie deze week voordelig sinterklaas- of kerstinkopen wil doen, heeft keuze te over. Winkelketens en webwinkels die in België actief zijn, strooien met kortingen, vooral aanbieders van kleding, speelgoed en elektronica.

Niet alleen webwinkels zoals Bol.com, Zalando, Amazon en Coolblue, maar ook spelers zoals Media Markt, Fnac, Bart Smit, Galeria Inno, H&M en Blokker doen eraan mee. Zelfs warenhuisketen Delhaize geeft vrijdag en volgende week maandag 10 procent korting aan de klanten van zijn webwinkel.

Cyber Monday

De deelnemende winkels laten zich inspireren door Black Friday. Op die vierde vrijdag van november - één dag na feestdag Thanksgiving - geven Amerikaanse winkels al sinds de jaren 1950 kortingen.

Belgische ketens kunnen door de opkomst van e-commerce niet anders dan kortingen geven, net als hun Amerikaanse tegenhangers.
Els Breugelmans
Hoogleraar KU Leuven

Sinds enkele jaren raakt ook Cyber Monday - de kortingsmaandag na Black Friday - ingeburgerd. Met de actie willen ze de eindejaarsverkoop in gang zetten

Nadat de afgelopen jaren steeds meer Belgische winkels Black Friday en Cyber Monday hebben omarmd, volgen nu ook stadsbesturen. In steden zoals Mechelen, Kortrijk en Leuven zijn de winkels vrijdagavond langer open dan normaal. Shoppingcentra zoals Docks Bruxsel, Woluwe Shopping Center en Wijnegem Shopping Center organiseren ook een Black Friday Weekend, waarbij sommige winkels ook op zondag open zijn.

Oceaan oversteken

Black Friday stak in drie jaar tijd de oceaan over. In 2014 kende bijna niemand het in onze contreien, maar dat is veranderd door de opkomst van de webverkoop. Het waren digitale spelers zoals Coolblue, Zalando en Bol.com die drie jaar geleden als eerste kortingen gaven.

10%
10 procent van de Belgen kocht al eens een product met een Black Friday-korting

In een reactie volgden ook meer klassieke spelers. Vorig jaar was er sprake van een echte doorbraak.

'De Belgische winkelketens en webshops kunnen niet anders dan net als hun Amerikaanse tegenhangers aan het einde van november met kortingen te strooien', zegt Els Breugelmans, een winkelexpert van de KU Leuven. 'Vroeger winkelden mensen lokaal, maar door het ontstaan van de onlineverkoop kunnen ze ook makkelijk in het buitenland kopen. Als Belgische ketens geen klanten willen verliezen aan Amerikaanse spelers als Amazon, moeten ook zij kortingen aanbieden.'

Hele week lang

Nieuw dit jaar is dat vooral webwinkels niet alleen op vrijdag kortingen geven, maar sinds afgelopen maandag een hele week. Onder andere Zalando, Bol.com en Coolblue stuurden hun klanten maandag e-mails en pushberichten om hun kortingen onder de aandacht te brengen.

Door een week lang kortingen te geven willen de webwinkels nog meer ruchtbaarheid geven aan de kortingsacties. 'Met de aanloop willen we onze klanten mee enthousiasmeren', zegt Marjolein Verkerk, de woordvoerder van Bol.com. 'We bouwen op naar vrijdag.' Dan vindt het hoogtepunt plaats van wat Bol.com omschrijft als het Black Friday Festival en worden veel kortingen uitgedeeld.

Heel wat Belgen kunnen het appreciëren dat Black Friday nu ook in België een traditie wordt. 10 procent van de Belgen kocht al eens een product met een Black Friday-korting, berekende het onderzoeksbureau GfK. 56 procent van de Belgen kent het fenomeen.

Mede onder impuls van dit soort acties acht GfK de kans groot dat Belgen voor het eerst meer dan 10 miljard euro zullen uitgeven bij webwinkels. Vorig jaar gaven de Belgen nog 9 miljard euro uit, volgens het onderzoek van GfK en de e-commercefederatie BeCommerce.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect