Advertentie

Aandeelhoudersactivist blijft Yahoo achter de veren zitten

Yahoo-topvrouw Marissa Mayer zegt dat ze een duidelijke overnamestrategie heeft en de aandeelhouderswaarde zal maximaliseren. ©Bloomberg

Starboard Value wil dat het internetbedrijf met zijn sectorgenoot AOL fuseert.

Aandeelhoudersactivist Starboard Value heeft opnieuw een brief geschreven naar Yahoo-topvrouw Marissa Mayer. Aanleiding zijn de geruchten dat de CEO overweegt televisiezenders als CNN en Scripps Networks Interactive te kopen.

Net als in september roept Starboard Mayer op geen grote overnames te doen. De briefschrijver vreest dat de CEO daarvoor een deel van haar 16 procent in het Chinese e-commercebedrijf Alibaba zal cashen.

Dat belang is ruim 41 miljard dollar waard. Yahoo zelf is (op de beurs) 47 miljard dollar waard. Heel veel waarde hechten beleggers met andere woorden niet aan de (eigen) activiteiten van het internetbedrijf. Ter vergelijking: Google, dat net als Yahoo als een zoekmachine begon, is 342 miljard dollar waard. 

Starboard ziet Yahoo veel liever in zee gaan met zijn sectorgenoot AOL. Om meer dan 1 miljard dollar te besparen, om flink te groeien, om sterker te staan tegen Facebook en Google en om het belang in Alibaba en Yahoo Japan op een belastingtechnisch efficiëntie manier af te splitsen. De aandeelhoudersactivist zegt dat zijn scenario wordt gesteund door andere grote aandeelhouders van Yahoo.

Het internetbedrijf heeft (nog) niet gereageerd op de jongste brief. Vorig jaar diende Mayer de activist van antwoord tijdens een telefonische conferentie over de derdekwartaalcijfers. 'We hebben een duidelijke overnamestrategie en we onderzoeken hoe we de waarde van het Chinese belang kunnen maximaliseren.'

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud