Advertentie

Advertenties in podcasts geven Spotify vleugels

©REUTERS

De streamingsdienst Spotify puurt vooral dankzij de boomende podcastbusiness 75 procent extra inkomsten uit de advertentiemarkt. Het aandeel veert 6 procent hoger.

De betalende premiumgebruikers zijn een klassieke kaskoe voor het muziekimperium van de Zweedse oprichter Daniel Ek. Uit de advertenties die niet-betalende gebruikers te horen krijgen, slaat Spotify veel minder munt.

Al hebben de advertentie-inkomsten een inhaalbeweging ingezet. Ze waren het afgelopen kwartaal goed voor 323 miljoen euro. Jaar op jaar betekent dat een toename met liefst 75 procent.

100 %
De inkomsten uit advertenties in podcasts op Spotify stegen met meer dan 100 procent in het derde kwartaal tegenover dezelfde periode in 2020.

Die spectaculaire stijging is vooral het gevolg van Spotify's audiostrategie. De afgelopen twee jaar pompten de Zweden bijna 1 miljard euro in podcasts. Spotify sloot exclusieve overeenkomsten met onder meer de komiek en podcastster Joe Rogan, prins Harry en Meghan Markle en Michelle Obama en nam de mediabedrijven Gimlet, Parcast en The Ringer over.

Ek rekende erop dat de markt voor Amerikaanse radioadvertenties - met 18 miljard dollar groter dan de streamingindustrie - de switch zou maken van klassieke radio naar niet-lineaire formats zoals podcasts. In zijn Spotify Audience Network biedt Spotify adverteerders de kans om reclameboodschappen te richten op doelpublieken, eerder dan dat podcast per podcast te doen.

De gok van Ek lijkt goed uit te pakken. Sinds de lancering van het Audience Network in februari is het aantal podcasts op Spotify met de helft toegenomen, tot 3,2 miljoen dit kwartaal. Een op de vijf Spotify-adverteerders maakt reclame op podcasts. 'We zien de vraag van luisteraars en adverteerders naar podcasts toenemen', zegt Ek. Hij specifieert niet hoeveel de podcastadvertenties precies bijdragen aan de stijging van 75 procent. Maar 'het gaat om een toename van meer dan 100 procent jaar op jaar'.

Robuuste cijfers

Ook voor de rest oogden de woensdag gepubliceerde kwartaalcijfers van Spotify robuust. Tegenover dezelfde periode vorig jaar nam de omzet toe met 27 procent tot 2,5 miljard euro. Dat is bovenaan de prijsvork die het bedrijf zelf had vooropgesteld.

Onder de streep boekt de Zweedse muziekbibliotheek 2 miljoen euro winst, terwijl dat vorig jaar nog 101 miljoen euro verlies was. Niettemin blijft Spotify benadrukken dat het operationele resultaat vooralsnog van secundair belang is, omdat het op korte termijn volop blijft inzetten op groei.

Het aantal betalende premiumgebruikers steeg jaar op jaar met 19 procent tot 172 miljoen, op een totaal van 381 miljoen gebruikers. Ook met die toename gaat Spotify boven zijn eigen lat. Uit de abonnementen haalt het bedrijf 2,18 miljard euro inkomsten, een toename met 22 procent. Op de Nasdaq schiet het Spotify-aandeel 5 procent hoger.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud