interview

Agfa: 'China is voorlopig storm in glas water'

Topman Christian Reinaudo ziet zijn Agfa dit jaar weer groeien, en dat voor het eerst in drie jaar. ©BELGA

Agfa-Gevaert, de leverancier van film en IT voor drukkerijen en ziekenhuizen, zit na een puik tweede kwartaal op schema om zijn omzet dit jaar op te krikken. En dat voor het eerst in drie jaar. Topman Christian Reinaudo blijft echter met beide voeten op de grond. 'De economie is nog altijd fragiel. Vandaag China, wat staat ons morgen te wachten?'

Agfa-Gevaert kon in het tweede kwartaal de positieve trends van de jaarstart bevestigen. Wordt het na de eindeloze valse lentes en reorganisaties eindelijk zomer in Mortsel? Beleggers die bij de beursgang in 1999 (tegen 22 euro) aandelen van de chemie- en IT-groep kochten, hebben er een langgerekte lijdensweg opzitten.

Christian Reinaudo, CEO van Agfa: 'De cijfers geven me het vertrouwen dat wij onze twee doelstellingen zullen halen: dit jaar een rendabiliteit van nagenoeg 10 procent (rebitda) en op de middellange termijn een omzet van 3 miljard euro (2,6 miljard in 2014).'

U hebt er een prima eerste halfjaar op zitten. Waarom verhoogt u die prognoses niet?
Reinaudo: 'Normaal gezien halen we in de tweede jaarhelft een hogere rendabiliteit (rebitda) dan over de eerste zes maanden. Dat komt omdat we in het vierde kwartaal traditioneel profiteren van klanten die dan hun budgetten afsluiten en investeren in onze producten. Ik verwacht dat dit jaar ook.'

Beter iets minder beloven en die doelstelling overtreffen
Christian Reinaudo
CEO Agfa-Gevaert

'De opwaartse trend van de resultaten en de inkomende bestellingen stemt me positief. Maar ik blijf voorzichtig, de verrassende gebeurtenissen volgen elkaar immers in snel tempo op. Beter iets minder beloven en die doelstelling overtreffen, dan grotere beloftes niet in te kunnen lossen.'

'Veel hangt natuurlijk af van de economische toestand, die is nog heel kwetsbaar. Als Europa verder herstelt, de VS het goed blijven doen en de crisis in China niet verergert, zitten we goed. Maar als er in China algemene paniek uitbreekt, kan ik de gevolgen niet inschatten.'

Dat brengt ons bij China. Hoe ziet u economie daar evolueren?
Reinaudo: 'Het is niet nieuw, we zeggen al sinds eind 2013 dat de motor daar is stilgevallen. De vrees voor een groeivertraging in China die tot een beurscrash leidde, is voor ons dan ook geen nieuws. Het is een storm in een glas water die geen significante impact heeft op onze activiteiten daar, die goed zijn voor zowat 10 procent van onze totale omzet. De reële economie verandert niet zo snel.'

'In China botsen onze drukplaten wel op agressieve lokale spelers, wat tot prijsdruk leidt - al is dat geen nieuwe trend. We blijven er vechten met onze kwalitatieve en innovatieve producten. Buiten China zijn we beschermd door onze patenten, maar op eigen bodem zijn zij in het voordeel.'

De reële economie verandert in China niet zo snel als de beurs
Christian Reinaudo
CEO Agfa-Gevaert

Graphics, de grootste divisie, leverde minder winst op dan verwacht. En de gunstige euro-impact buiten beschouwing gelaten, kromp de omzet er met 6,6 procent in het tweede kwartaal.
Reinaudo: 'Graphics had in het tweede kwartaal last van duurdere metaalprijzen - de volgende kwartalen zou dat wegvallen - en er is de prijsdruk in China. De afdeling is overigens een goede barometer voor de economie. Graphics levert drukplaten, printers en software aan drukkerijen. Als de economie slabakt, loopt de productie van flyers, kranten, boeken en magazines achteruit. Dat zien we onder meer in groeilanden als China, Brazilië en het Midden-Oosten, waar de groei is stilgevallen. En die groeilanden zijn nu eenmaal goed voor 60 procent van onze 'traditionele' omzet: analoge drukplaten (drukkerijen) en klassieke röntgenfilm (ziekenhuizen).'

'Europa en de VS kennen wel een economisch herstel, en dat uit zich bij ons in goede prestaties van de grootformaatprinters (inkjet) voor drukkerijen en de digitale oplossingen voor de ziekenhuizen. Dat zijn nieuwe technologieën die succes hebben in de mature landen. Groeilanden hebben die digitale stap nog niet gezet, zij doen het nog met onze analoge oplossingen.'

U wilt de omzet met overnames op middellange termijn opkrikken van 2,6 (in 2014) tot 3 miljard euro. Gaat u 200 tot 300 miljoen euro uitgeven aan één prooi?
Reinaudo: 'We hebben financiële ruimte, maar ik ben niet gek. Dat bedrag ga ik zeker niet uitgeven aan één bedrijf.'

Vorig jaar won Agfa een innovatieprijs voor een nieuwe soort inkt voor op drank- en voedingsverpakkingen. Hoe groot is die activiteit vandaag en wat is het potentieel?
Reinaudo: 'Veel kan ik daar niet over kwijt. Onze klanten zijn industriële (verpakkings)partners die grote hoeveelheden van die inkt kopen. Samen met hen passen we die aan de specifieke noden van hun machines aan. Het potentieel is niet gering, maar we hebben geleerd dat we onze producten niet overhaast mogen vermarkten, we willen eerst weten hoe winstgevend die markten zijn.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud