Agfa neemt zorgenkind onder handen

Pascal Juéry, de CEO van Agfa-Gevaert. ©Dries Luyten

Agfa-Gevaert gaat de afdeling Offset 'stroomlijnen' nu Covid- 19 de terugloop van de verkoop van drukplaten en software nog versneld heeft.

Agfa-Gevaert gaat zijn probleemdochter, de Offset-afdeling, reorganiseren. Dat leert een kort persbericht. Om de scherpe terugval van de vraag op te vangen neemt Agfa het bedrijfsmodel op de schop. De organisatie wordt vereenvoudigd en het productaanbod 'gestroomlijnd'. 

In omzet is Offset de belangrijkste tak van het 'nieuwe' Agfa, wat overblijft van de beeldvormingsgroep na de lucratieve verkoop van het gros van de IT-afdeling.

Maar in de afdeling is de kloof tussen de bovenste (omzet) en de onderste (nettowinst) lijn enorm: de verkoop van drukplaten en software voor drukkerijen heeft zwaar te lijden onder de digitalisering van kranten, tijdschriften en drukwerk.

Een neergang die de pandemie nog versneld heeft. Over het derde kwartaal van 2020 dook de afdeling 12 miljoen in het rood, waardoor ook het groepsresultaat onder nul dook. 

Ondernemingsraad

'Door Offset los te koppelen, willen we op korte termijn de winstgevendheid en flexibiliteit opkrikken', zegt Agfa-woordvoerster Viviane Octus. 'Het wordt zo voor iedereen nog duidelijker op welke kosten gelet moet worden. Op langere termijn moet het separaat stellen van Offset ons bedrijf flexibeler maken. We zijn net begonnen met de reorganisatie, dus over de impact op het personeel kunnen we nog niets zeggen. Alle informatie die publiek is gemaakt, kwam ook al ter sprake op de ondernemingsraad.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud