Agfa: wonderinkt, wonderweek

Met Agfa's nieuwe inkt kunnen verpakkingsbedrijven rechtstreeks op botervlootjes drukken. Nu gebeurt dat op labels die op de vlootjes worden gekleefd. ©agfa

Het aandeel van beeldvormingsgroep Agfa-Gevaert beleefde zijn beste week in negen maanden. Met dank aan het goedkopere zilver en een prestigieuze chemieprijs.

De weekwinst bedraagt 8,8 procent. Dat is de beste prestatie sinds midden maart toen het aandeel een winst van 11 procent vergaarde. Aan de basis lag toen het jaarrapport over 2013: na twee verliesjaren was er op het onderste lijntje van de resultatenrekening weer winst. Ter vergelijking: de Bel20 won deze week amper 1 procent.

Zilvercrash

De aanleiding voor die weekhausse is niet ver te zoeken. Vooreerst profiteert Agfa van de crashende zilverprijs. Het edelmetaal volgde deze week de uitgesproken neerwaartse beweging van de olie- en goudprijs. Het grijze metaal tikte het laagste niveau in vijf jaar aan.

Dat is een flinke opsteker voor Agfa, dat nog altijd zowat 300 ton van de grondstof inkoopt voor de productie van zijn klassieke film. Elke dollar dat de zilverprijs zakt, stijgt de bedrijfswinst voor afschrijvingen en waardeverminderingen (ebitda) met 3,7 miljoen euro.

3,7
Elke dollar dat de zilverprijs zakt, stijgt de bedrijfswinst voor afschrijvingen van Agfa met 3,7 miljoen

Logischerwijs zakt de ebitda met 3,7 miljoen euro als het zilver 1 dollar per ounce duurder wordt. In 2011, het jongste topjaar van het zilver, bedroeg die impact nog 14 miljoen euro. Ondertussen heeft de Franse CEO Christian Reinaudo het zilverspook bedwongen door het zilvergehalte in de klassieke producten te verlagen. En door prijsverhogingen door te voeren voor de grafische en medische film (o.a. voor mammografie) door te voeren.

De prijsverhogingen van de klassieke film dienen bovendien een dubbel doel. Ze moeten klanten helpen de analoge filmproducten sneller de rug toe te keren en doen overstappen op Agfa's digitale oplossingen. Ziedaar de moeilijke evenwichtsoefening van de groep: zo lang mogelijk winst halen uit de last-man-standingstrategie in klassieke film én tegelijk van de digitale alternatieven een succes maken, een business met hogere marges.

Nieuwe inkt

De evolutie van de zilverprijs heeft Agfa niet zelf in hand. Zijn toekomst wel. En dat doet het bedrijf door zijn R&D op peil te houden en te innoveren. Dat die strategie loont, bleek woensdag. De chemiefederatie Essenscia riep de beeldbewerkingsgroep uit tot het meest innoverende bedrijf van de sector.

De voorbije tien jaar werkten doctors en laboranten in Mortsel aan een nieuwe soort inkt. Eén die wel rechtstreeks op botervlootjes en PET-flessen kan worden gedrukt - in plaats van op de labels en wikkels nu - zonder dat de voedselveiligheid in gevaar komt. Een zegen voor de verpakkingsindustrie waar de tijd- en energierovende etikettering kan worden overgeslaan. De etenswaren en drank worden op die manier sneller ingeblikt en verscheept naar de supermarkten.

De prijs van Essenscia zal de cijfers van Agfa niet meteen een boost geven, het bedrijf blijft bij zijn prognoses op de middellange termijn. Maar de Innovation Award geeft wel aan dat Mortsel voorop loopt in zijn sector en mag dromen van een mooie toekomst in de verpakkingsindustrie. Er zitten verschillende partnerschappen met spelers uit die branche in de pijplijn, net als met Procter & Gamble, producten van heel wat consumentenproducten. Naast de voedingsindustrie heeft de nieuwe inkt ook een toekomst in de farmasector met zijn vele verpakkingen voor pillen en in de 3D-printwereld.

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud