Alphabet bouwt vloot van zelfrijdende elektrische Jaguars

Waymo gaat met de volledig elektrische Jaguar I-Pace een autonome taxi-dienst opstarten. ©Waymo

Waymo, een dochterbedrijf van Google-moeder Alphabet, ontwikkelt samen met Jaguar een elektrische luxewagen die volledig autonoom kan rijden. Dat past in de plannen om een taxidienst met zelfrijdende voertuigen uit te bouwen.

Terwijl Uber zijn tests met zelfrijdende auto's op pauze heeft gezet na een dodelijk ongeval in Arizona vorige week, drukt zijn grootste concurrent Waymo - een zusterbedrijf van Google  - op het gaspedaal. In New York stelde CEO John Krafcik de I-Pace voor, een nieuw elektrisch Jaguar-model dat volledig autonoom kan rijden. 

Waymo en Jaguar - eigendom van het Indiase concern Tata - bouwen de komende twee jaar 20.000 exemplaren van de I-Pace. Tegen 2020 moeten die worden ingezet voor de chauffeurloze taxidienst van Waymo. De deal tussen de twee bedrijven zou ruim 1 miljard dollar waard zijn. 

Die 20.000 auto's moeten in staat zijn om dagelijks 1 miljoen ritten uit te voeren. De elektrische voertuigen hebben een actieradius van zo'n 400 kilometer met één laadbeurt.

In Phoenix, in de Amerikaanse staat Arizona, voert Waymo al twee jaar tests uit met een vloot van autonome taxi's. Tot voor kort was in de voertuigen nog een noodchauffeur aan boord, maar sinds eind 2017 stuurt het bedrijf ook auto's zonder menselijke bestuurder de straat op. Later dit jaar wil het de chauffeurs uit al zijn auto's in Phoenix halen, zei Krafcik dinsdag.

Krafcik zei ook dat hij meer testmarkten in de VS en later ook internationaal wil aanboren. Tot dusver werkte Waymo, dat zelf geen auto's produceert, samen met Fiat Chrysler en gebruikt het vooral de minivan Chrysler Pacifica voor zijn vloot.

De Jaguar I-Pace nadat die door Waymo onder handen is genomen. ©Waymo

Waymo zet dus door met de ontwikkeling van zelfrijdende auto's op een moment dat er vraagtekens worden gezet bij de technologie in de nasleep van het ongeval met een Uber-auto. De gouverneur van Arizona - dat zich heeft open gesteld als een van de belangrijkste testmarkten voor de technologie - schortte het project van Uber voorlopig op. Ook Toyota houdt even halt met zijn tests op openbare wegen. 

Krafcik gaf dit weekend al aan dat het ongeval met een auto met Waymo-technologie nooit gebeurd zou zijn. Dat ongeval gebeurde toen een vrouw onverwacht de straat overstak.  'Ik heb er veel vertrouwen in dat ons systeem robuust is en dergelijke situaties aankan', zei Krafcik.

Waymo en Uber - dat samenwerkt met Volvo - zijn grote rivalen in de ontwikkeling van zelfrijdende auto's. Onlangs nog schikten de twee bedrijven een rechtszaak in San Francisco over vermeende diefstal van Waymo-technologie door Uber. Beide bedrijven werken ook aan zelfrijdende vrachtwagens.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content