Advertentie

Amazon lost verwachtingen niet in omdat onlineverkoop vertraagt na pandemie

©REUTERS

Amazon kan de verwachtingen niet inlossen nu de wereld weer wat meer geopend is na de pandemie. In het vierde kwartaal verwacht de e-commercereus extra kosten om tekorten op de arbeidsmarkt het hoofd te bieden.

Waar de pandemie in 2020 en in het eerste deel van 2021 een golf van online winkelen aanwakkerde, viel die in het derde kwartaal van dit jaar terug. Die trend speelt Amazon parten. De e-commercegigant kon niet aan de verwachtingen van Wall Street voldoen.

De omzet uit e-commerce steeg ten opzichte van vorig jaar met 3 procent tot 49,94 miljard dollar en bleef daarmee achter bij de ramingen van 51,53 miljard dollar. Met 110,8 miljard dollar steeg de totale omzet van Amazon met 15 procent ten opzichte van vorig jaar, een duidelijke vertraging ten opzichte van het groeipercentage van 27 procent in het vorige kwartaal. Toch was dit het vierde opeenvolgende kwartaal waarin de omzet boven de 100 miljard dollar uitkwam.

Het bedrijf wees er ook op dat het in het vierde kwartaal extra kosten zou zien als gevolg van uitdagingen in de toeleveringsketen.

De omzet uit e-commerce steeg ten opzichte van vorig jaar met 3 procent tot 49,94 miljard dollar en bleef daarmee achter bij de ramingen van 51,53 miljard dollar.

'In het vierde kwartaal verwachten we enkele miljarden dollars aan extra kosten te moeten maken in onze consumentenactiviteiten, omdat we het hoofd moeten bieden aan tekorten op de arbeidsmarkt, hogere loonkosten, problemen met de wereldwijde toeleveringsketen en hogere vracht- en verzendkosten - terwijl we er alles aan doen om de gevolgen voor klanten en verkooppartners dit vakantieseizoen tot een minimum te beperken', zei Andy Jassy, CEO van Amazon, in het persbericht over de resultaten van het bedrijf.

Het aandeel daalde met meer dan 4 procent in de late handel.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud