Apple mikt op thuiswerkers

Een AirTag van Apple, een product waar het bedrijf laat mee op de markt komt. ©via REUTERS

Apple kondigde woensdag nieuwe dunne iMac-computers aan. Ook introduceert het iPads met video van hogere kwaliteit, die de processoren van het bedrijf gebruiken.

Apple mikt met zijn nieuwe toestellen op thuiswerkers en neemt verder afstand van de chipmaker Intel. Het bedrijf lanceert ook nieuwe producten, zoals AirTags om voorwerpen te lokaliseren en abonnementsdiensten voor podcasts.

De AirTags kosten 35 euro per stuk en 119 euro voor vier stuks. De iMac, met een beeldscherm van 61 centimeter, is verkrijgbaar vanaf 1.449 euro en is slechts 11,5 millimeter dik. De camera en de microfoon hebben een betere kwaliteit, na klachten van gebruikers dat de camera's geen gelijke tred hielden met de iPhone en iPad.

De nieuwe iPad Pro, met een prijs vanaf 899 euro, gebruikt dezelfde M1-chip als de Apple-computers, eerder dan een versterkte versie van de iPhone-chips. Er zijn bijkomende poorten voor beeldschermen en 5G-connectiviteit. Ook de controllers van Playstation en Xbox werken met de iPad Pro. Gamen is het voorbije pandemiejaar nog populairder geworden.

Apple kondigde abonnementsdiensten aan die concurreren met het Zweedse Spotify, dat samenwerkt met Facebook.

Podcastoorlog

Apple kondigde abonnementsdiensten aan die concurreren met het Zweedse Spotify, dat samenwerkt met Facebook. De abonnementsprijzen worden bepaald door de creators en maandelijks aangerekend. Apple vraagt 19,99 dollar per jaar voor het podcastprogramma.

De aandelen van Apple stegen het voorbije jaar bijna 95 procent. Dat is een stuk meer dan de stijging van 63 procent van de Nasdaq Composite index. Dat was te danken aan een recordomzet van 274,5 miljard dollar over het voorbije boekjaar. Consumenten kochten tijdens de pandemie aanzienlijk meer elektronica.

Macs en iPads waren goed voor 52,3 miljard dollar. 'De Pro iPads halen niet de hoge volumes, maar ze vervagen de lijn tussen Mac en iPad. Het wordt heel interessant te zien hoe Apple zal differentiëren tussen de iPad Pro en de Mac', zegt Ben Barajin, de hoofdanalist voor de consumentenmarkt bij Creative Strategies.

Concurrentie

De AirTag kan leiden tot nieuwe protesten bij parlementsleden. Tile is een bedrijf dat al een decennium een concurrerend product heeft. De Tile-top getuigde voor het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden dat de regels van de App Store het moeilijker hadden gemaakt hun product te gebruiken. Ze getuigen woensdag voor de Amerikaanse Senaat. Apple zegt dat het alle apps, ook die van eigen makelij, onderwerpt aan dezelfde regels.

Bob O'Donnell, hoofd van TECHnalysis Research, denkt niet dat de trackers een grote business worden omdat Apple laat komt met het product. Het kan gebruikers wel nog meer binden aan de iPhone.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud