Advertentie
nieuwsanalyse

Apple streeft naar meer variatie in werkvolk

©AFP

Apple maakt van een meer divers personeel een grotere prioriteit. In Silicon Valley klinkt de roep om meer kansen voor vrouwen en minderheden luid.

Computerreus Apple voerde deze week een opvallende interne promotie door: Denise Young Smith (kleine foto, red.), die al 20 jaar voor het bedrijf werkt en globaal personeelshoofd was, wordt verantwoordelijk voor diversiteit en inclusiviteit.

©Apple

Ze zal rechtstreeks aan CEO Tim Cook rapporteren over haar missie om meer verscheidenheid te creëren in het personeelsbestand, en om de cultuur van ’s werelds meest waardevolle bedrijf zodanig bij te sturen dat iedereen er gelijke kansen krijgt. Apple had tussen 2013 en 2015 al een verantwoordelijke voor diversiteit, maar dan lager in rang.

Eindelijk inspanningen

Met de aanstelling treedt Apple in het spoor van veel andere ondernemingen in Silicon Valley. Sinds enkele jaren doen techbedrijven inspanningen om minder mannelijk en minder blank te zijn, nadat ze steeds meer op de vingers getikt worden voor hun gebrek aan diversiteit.

68%
Wereldwijd is Apple 68 procent mannelijk. In technische en leidinggevende functies stijgt dat aandeel zelfs naar respectievelijk 77 en 72 procent.

Wereldwijd is Apple 68 procent mannelijk, maar in technische en leidinggevende functies stijgt dat aandeel naar respectievelijk 77 en 72 procent. In de VS vullen blanken en Aziaten respectievelijk 55 en 27 procent van de technische functies in.

‘Onze inspanningen om inclusiever en diverser te zijn zijn van groot belang voor de toekomst van Apple’, zei het bedrijf in een kort statement.

Testosteroncultuur

De druk op de sector groeit. Ondanks de claim dat iedereen het er ongeacht afkomst kan maken, staat de techindustrie, die heel veel ingenieurs tewerkstelt, erom bekend een door blanke mannen gedomineerde club te zijn. Het helpt niet dat regelmatig berichten opduiken over uitspattingen van een testosteroncultuur.

Een vrouwelijke software-ingenieur die een jaar voor Uber werkte deed enkele maanden geleden een boekje open over de intimidatie en discriminatie die ze moest doorstaan. Haar blogpost was een belangrijke factor in de crisis waardoor Uber nu spartelt. Binnenkort maakt Uber de resultaten van een intern onderzoek bekend.

Eerder deze maand klaagde een ex-werkneemster UploadVR, een start-up in San Francisco gespecialiseerd in virtual reality, aan vanwege ‘ongebreideld seksueel gedrag’ dat een ‘ondraaglijke omgeving creëerde voor het vrouwelijke personeel’. Ook tegen Tesla, Tinder, Magic Leap en Microsoft lopen klachten.

Ongewenste intimiteiten

Uit een rondvraag van begin vorig jaar bij meer dan 200 vrouwen met minstens tien jaar ervaring in Silicon Valley bleek dat 60 procent al te maken kreeg met ongewenste intimiteiten. De helft ervoer al dat ze minderwaardige taken moesten uitvoeren die hun mannelijke equivalenten niet moesten doen. Meer dan 80 procent kreeg te horen dat ze ‘te bazig’ konden zijn.

60%
Uit een rondvraag van begin vorig jaar bij meer dan 200 vrouwen met minstens tien jaar ervaring in Silicon Valley bleek dat 60 procent al te maken kreeg met ongewenste intimiteiten.

Net als Apple beginnen andere bedrijven de aanpak van de diversiteitskwestie met de publicatie van statistieken over ras en geslacht. Daaruit blijkt ook dat zwarten en hispanics moeilijk aan bod komen.

Bij Google is 81 procent van de technische functies ingevuld door mannen, en 94 procent door blanken of Aziaten. Bij Facebook is het beeld min of meer hetzelfde. Het probleem wordt erkend, maar de cijfers zijn vooral een reality check. ‘We hebben nog veel werk aan de winkel’, luidt het refrein.

Je zal steeds meer vrouwen zien die Apple vertegenwoordigen.
Tim Cook
CEO Apple

Als gevolg van de kritiek doen techbedrijven, die vaak stelling nemen over maatschappelijke kwesties, ook steeds meer hun best om zich anders te tonen aan de buitenwereld, voornamelijk op publieke events als druk bijgewoonde en gemediatiseerde conferenties.

‘Je zal steeds meer vrouwen zien die Apple vertegenwoordigen’, zei Tim Cook in een interview twee jaar geleden. Over twee weken, op zijn jaarlijkse conferentie WWDC, heeft Apple opnieuw een kans om op die manier voor de dag te komen.

Serena Williams begint aan carrière in Silicon Valley

De Amerikaanse tennisster Serena Williams, een van de meest succesvolle atletes allertijden, zet verdere stappen in de zakenwereld. Ze wordt bestuurslid bij internetbedrijf SurveyMonkey, dat gespecialiseerd is in het uitvoeren van enquêtes online. De 35-jarige Williams heeft ook al een modebedrijf.

Bij SurveyMonkey gaat ze zich specifiek toeleggen op meer diversiteit. ‘Meer diversiteit ligt in mijn aard. Verandering gebeurt altijd en bouwt altijd op. Ik wil op de frontlijn van verandering staan en het gemakkelijker maken voor de persoon die na me komt’, zei ze in een interview aan AP. Bij SurveyMonkey is 14 procent van het personeel niet-blank of –Aziatisch.

Williams heeft nog meer banden met de techindustrie. Ze is verloofd met Alexis Ohanian, een durfkapitalist en een van de oprichters van Reddit, het bekende internetforum. In de raad van bestuur van SurveyMonkey vindt ze onder meer Sheryl Sandberg naast zich, de operationeel directeur van Facebook wiens in 2015 overleden echtgenoot Dave Goldberg CEO was van SurveyMonkey.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud