Advertentie
analyse

Elektrische wagen wordt niet 'next big thing' van Apple

©AFP

Wat wordt het product dat het succes van de iPhone naar de kroon kan steken bij Apple? Een zelfrijdende wagen zal het alvast niet zijn, zegt het persbureau Bloomberg. Dat project is gestopt. De vraag blijft waar de groei dan wel vandaan moet komen.

Het klonk allemaal veelbelovend. Elektrische wagens, tjokvol AI en op termijn in staat autonoom te rijden, lijken op rijdende smartphones. Dus, wat is logischer dan dat een smartphonekampioen een elektrische wagen zou bouwen? Na jarenlang proberen bleek het project veel moeilijker dan verwacht.

Volgens Bloomberg deelde Apple intern mee dat de miljardeninspanning om zo'n rijdende iPhone te bouwen, wordt gestopt. Operationeel directeur Jeff Williams en projectleider Kevin Lynch brachten het team dinsdag op de hoogte tijdens een meeting van minder dan een kwartier. Apple noteerde woensdag in de loop van de dag een halve procent lager, in lijn met de markt. De initiële reactie op het nieuws was licht positief.

Het project had van meet af aan af te rekenen met vertragingen en veranderingen in leiderschap.

In 2014 stelde Apple onder de naam Special Projects Group of Project Titan een team samen dat als opdracht kreeg een uitdager voor de elektrische auto's van Tesla te ontwikkelen. Het doel was een volledig autonoom rijdende wagen met stembesturing en het interieur van een limousine. De lancering was gepland voor 2025. Maar het project had van meet af aan af te rekenen met vertragingen en veranderingen in leiderschap.

Hoeveel Apple in de ontwikkeling van de wagen pompte - die ongeveer 100.000 dollar zou kosten - is onduidelijk, maar het gaat om miljarden dollars. De voorbije vijf jaar spendeerde de technologiereus uit het Californische Cupertino zeker 113 miljard dollar aan onderzoek en ontwikkeling.

De beslissing het autoproject te stoppen elimineert een toekomstige inkomstenbron op een moment dat Apple moeite heeft zijn groei te handhaven. Hoewel het bedrijf er vorig kwartaal in slaagde uit een verkoopdip te komen, waarschuwde het dat de huidige periode weer traag zal zijn. Met een auto zouden de winstmarges klein zijn geweest, maar het inkomstenpotentieel was enorm. Het idee werd lang geprezen als een van Apples beroemde 'next big things' en had consumenten nog steviger in het ecosysteem van het bedrijf kunnen vergrendelen.

Grotere prioriteit voor AI

De essentie
  • Apple schrapt het project om een elektrische en zelfrijdende auto te bouwen. Het plan slorpte de voorbije jaren miljarden dollars op.
  • Er werkten zo'n 2.000 mensen aan het project. Veel ingenieurs zouden aan de slag kunnen in de afdeling die werkt aan AI.
  • Het blijft onduidelijk wat het volgende grote succesproduct van Apple wordt. De headset Apple Vision Pro is nog maar pas op de markt. Het is maar een eerste stap op weg naar een toestel voor 'spatial computing', dat geschikt en betaalbaar is voor een breed publiek.

Een aantal van de bijna 2.000 getroffen werknemers zou aan de slag kunnen in de Apple-divisie die aan artificiële intelligentie (AI) werkt. Het AI-team voor de Apple-wagen zal voortaan aan AI werken in de afdeling machine learning van John Giannandrea. Alle projecten van generatieve AI, een vorm van artificiële intelligentie die vragen kan beantwoorden en teksten schrijft, krijgen een grotere prioriteit bij Apple. De indruk bestaat dat Apple op dat vlak achterloopt. Apple werkt wel aan een eigen groot taalmodel, Ajax. Op de Apple-conferentie voor ontwikkelaars in juni zou meer worden onthuld over AI als onderdeel van iOS 18. Ook zou de persoonlijke assistent Siri een update krijgen.

Headset

De verschuiving stelt Apple ook in staat te focussen op de pas op de markt gebrachte Vision Pro-headset, een duur product voor spatial computing (gemengde realiteit), dat alleen op de Amerikaanse markt beschikbaar is. De verwachting is niet dat het de komende jaren een grote groeibijdrage levert. Het risico blijft dat de productcategorie niet aanslaat bij een breed publiek.

Apple beklemtoont graag het belang van privacy en veiligheid, waardoor het mogelijk minder agressief zal proberen de AI-markt te veroveren.

Wat AI-producten en -diensten betreft, is het onduidelijk wanneer die een aanzienlijke bijdrage gaan leveren aan de inkomsten. Apple beklemtoont graag het belang van privacy en veiligheid en zal dat waarschijnlijk ook uitspelen bij het ontwikkelen van AI-diensten. De iPhone is goed voor zowat de helft van de inkomsten van Apple, en AI zal op korte termijn vooral een verkoopargument moeten zijn voor de iPhone, de iPad en andere toestellen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.