Advertentie

Barco: 'Chiptekort kost ons 15 miljoen kwartaalomzet'

Charles Beauduin, CEO en hoofdaandeelhouder van Barco

De beeldvormingsgroep boekte een forse groei van omzet en bestellingen, maar analisten rekenden niettemin op meer.

Barco boekte in het derde kwartaal 187 miljoen euro omzet (+12%) en haalde voor 225 miljoen euro nieuwe bestellingen (+43%) binnen. Daarmee scoort het techbedrijf ruim onder de analistenprognoses. Zij mikten gemiddeld op 200 miljoen kwartaalomzet en 237 miljoen bestellingen.

‘De bestellingen wijzen op een aanhoudend herstel van de vraag in alle markten van Barco en in alle regio’s’, klinkt het. Het beeldvormingsbedrijf spreekt van een ‘opmerkelijke’ groei voor zowel Cinema als ClickShare. Barco levert onder meer projectoren voor cinemazalen en met Clickshare heeft het een populaire presentatietool voor bedrijven in de markt.

Ook de omzet steeg in alle divisies, maar door een tekort aan componenten - lees: chips - kon het bedrijf minder leveren dan voorzien. Dat had volgens het bedrijf een impact van 15 miljoen euro.

Het management verwacht dat de 'uitdagingen in de toeleveringsketen aanhouden’. 'Dat zal het tempo van de conversie van ons recordorderboek naar omzet nog blijven belemmeren bij de overgang naar 2022.’

Barco stelt de bewoordingen in zijn jaarprognose licht bij. Tegenover de 770 miljoen omzet over boekjaar 2020 mikt het nu op een ‘mid-single-digit’ omzetgroei (ongeveer 5% dus). Bij de halfjaarcijfers in juli was sprake van een ‘duidelijke’ stijging.  De winstmarge (ebitda) zal voor het volledige jaar hoger liggen dan de 7,5 procent in het eerste halfjaar van 2021.

Met andere woorden: Barco rekent op ongeveer 810 miljoen euro omzet en minstens 60 miljoen bedrijfswinst voor afschrijvingen (ebitda).

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud