Advertentie

Nieuwe Barco-top laat zich meteen gelden

Charles Beauduin, de co-CEO van Barco. ©BELGA

De Kortrijkse beeldvormingsgroep Barco wijzigt haar organisatiestructuur en laat drie directieleden gaan. De beurs reageert tevreden op de eerste glimp van wat 'Barco 2.0' moet worden.

De wijziging in het organigram van Barco is het eerste grote wapenfeit van het nieuwe CEO-duo Charles Beauduin en An Steegen. Dat nam onlangs de plaats in van Jan De Witte. De nieuwe organisatiestructuur vloeit voort uit een ‘globale evaluatie van Barco’s capaciteiten, markteffectiviteit en groeistrategie’, aldus een persbericht.

Tot dusver werkte Barco met een zogenaamde matrixstructuur. Enerzijds waren er geografische afdelingen die de verkoop, marketing en klantendienst van hun regio voor hun rekening namen, en anderzijds centraal gestuurde businessunits die deel uitmaakten van drie operationele divisies: Entertainment, Healthcare en Enterprise. In de nieuwe structuur ligt het zwaartepunt bij de businessunits. Zij worden, behalve voor productmanagement en onderzoek en ontwikkeling, ook verantwoordelijk voor de verkoop.

De wijzigingen hebben ook gevolgen voor drie directieleden die aan het hoofd stonden van de divisies van Barco: Filip Pintelon (Healthcare), George Stromeyer (Enterprise) en Nicolas Vanden Abeele (Entertainment). Zij zoeken andere oorden op. Barco zegt dat hun vertrek louter een gevolg is van de nieuwe structuur. 'Dit staat los van hun performantie en vele bijdragen aan Barco de voorbije jaren’, klinkt het.

Kritiek

De nieuwe structuur komt niet uit de lucht gevallen. Intern klonk al langer kritiek op de logge structuren en de ‘bureaucratie’ in het Barco-management. Een matrixorganisatie is vooral geschikt voor heel grote, multinationale organisaties, die een centrale aansturing moeten verzoenen met de noden van lokale markten. Het nadeel is dat het, zeker bij kleinere organisaties, kan leiden tot extra managementlagen, interne conflicten en een te trage doorstroming van informatie.

Intern klonk al langer kritiek op de logge structuren en de ‘bureaucratie’ in het Barco-management.

Door de verkoop bij de managers van de businessunits te centraliseren hoopt het bedrijf kortere lijnen te krijgen met zijn klanten. Dat is nodig om sneller in te spelen op vragen en behoeften in de markt, klinkt het.

'Beauduin en Steegen geven het signaal dat ze geen vrijblijvende oefening aan het doen zijn', zegt KBC-analist Guy Sips in een eerste reactie. De markt reageerde donderdag tevreden op dat signaal: het aandeel Barco noteerde ruim 4 procent boven de slotkoers van woensdag, toen het bedrijf resultaten bekendmaakte die onder de verwachtingen lagen.

Met de reorganisatie nemen Beaduin en Steegen een voorschot op een webinar op 9 november, waarin ze zichzelf en hun plannen voor het eerst aan de beleggers voorstellen.

Barco heeft veel leuke producten in huis, maar daar zitten er ook enkele bij die al jaren als beloftevol worden bestempeld.
Kris Kippens
Analist Bank Degroof Petercam

'Het is uitkijken naar hun grotere visie op wat ik Barco 2.0 zou noemen', zegt Kris Kippens, analist van Bank Degroof Petercam. ‘Barco heeft veel leuke producten in huis, maar daar zitten er ook enkele bij die al jaren als beloftevol worden bestempeld. Barco moet beslissen wat het daarmee gaat doen: de ontwikkeling stopzetten of ze verder ontwikkelen met een buy & build-strategie.’

Ook Sips zegt benieuwd te zijn naar de richting die Barco met zijn productinnovatie wil inslaan. 'Ik verwacht geen details voor elk product, maar wel een duidelijke richting en focus. Dat betekent ook dat Barco beslissingen neemt over wat het niet meer gaat doen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud