Barco onderuit na winstwaarschuwing

Barco-CEO Jan De Witte. ©Wouter Van Vooren

De beeldvormingsgroep Barco zag door de pandemie in het voorbije kwartaal de omzet met 37 procent krimpen. Het management waarschuwt voor een duidelijke lagere winstmarge over heel 2020. Het aandeel duikt in Brussel meer dan 10 procent lager.

De West-Vlaamse beeldvormingsgroep Barco heeft een beroerde zomer achter de rug. De omzet zakte met 37 procent tot 167,4 miljoen euro. Dat is nog een pak erger dan analisten hadden ingecalculeerd. Zij rekenden gemiddeld op 205 miljoen euro.

‘Op dit moment is het duidelijk dat 2020 voor Barco een schrikkeljaar wordt’, zegt Barco-topman Jan De Witte. Een ‘off-year’, luidt dat in het Engelstalige persbericht.

Op dit moment is het duidelijk dat 2020 voor Barco een schrikkeljaar wordt.
Jan De Witte
CEO Barco

Zelfs tegenover het tweede kwartaal - waarvan je toch zou denken dat het de absolute bodem was door de wereldwijde lockdowns - registreerde het bedrijf een omzetkrimp van 2 procent.

Terwijl de divisies Entertainment (beeldschermtechnologie voor cinema en events) en Enterprise (technologie voor controlekamers en de vergadertool Clickshare) een licht herstel boekten, liet de derde divisie Healthcare het helemaal afweten.

Healthcare, gespecialiseerd in beeldscherminstallaties voor operatiekamers, werd door analisten nochtans beschouwd als een buffer in crisistijden. ‘Healthcare liet zwakkere resultaten optekenen. Leveringen werden uitgesteld en bijgestuurd in lijn met de gewijzigde uitgavenprioriteiten van de ziekenhuizen’, klinkt het.

Lagere marge

Het management klinkt ook allesbehalve positief over wat nog moet komen. Dat het aantal nieuwe bestellingen in het voorbije kwartaal met 43 procent terugviel, doet ook weinig goeds vermoeden.

Het bedrijf rekent op een ‘aanhoudende druk op de omzet gelet op de onzekerheden gelinkt aan een tweede covidgolf’.

En de winstmarge zal voor het volledig jaar ‘aanzienlijk dalen’ in vergelijking met het resultaat van de eerste jaarhelft. Ter herinnering, in de eerste jaarhelft zakte de marge al van 14 naar 10 procent.

Analisten rekenden voor heel 2020 op een marge van meer dan 11 procent, maar die prognose is duidelijk aan herziening toe.

Bioscopen en Clickshare

Het aandeel verloor dit jaar al zowat de helft van zijn waarde. Barco kreeg het veel harder te verduren dan de Bel20 die 17 procent lager noteert dan begin dit jaar.

Dat moet even slikken zijn voor CEO Jan De Witte en hoofdaandeelhouder Charles Beauduin. Vorig jaar imponeerde het techbedrijf nog dankzij zijn vergadertool Clickshare. Maar de inkomsten uit Clickshare staan sinds de uitbraak van pandemie onder druk. Presentaties werden webinars en vergaderingen werden Zoom-meetings.

Daarbovenop komt dat de evenementen- en bioscoopsector, een grote afzetmarkt voor beeldschermen en projectoren van Barco, door een enorme crisis gaan.

Grote evenementen zijn door de pandemie verboden. En het volk blijft weg uit cinema's door de mondmaskersplicht, door het gebrek aan topfilms of uit vrees er besmet te worden. Cineworld heeft zijn zalen in de VS zelfs al allemaal gesloten.

De vooruitzichten op korte termijn zijn zwak, maar de opportuniteiten op de lange termijn zijn voor Barco groter geworden in vergelijking met voor de pandemie.
Berenberg
Beurshuis

Het beurshuis Berenberg reageert op het kwartaalrapport en ziet voor beleggers mogelijkheden op de lange termijn. 'De vooruitzichten op korte termijn zijn zwak, maar de opportuniteiten op de lange termijn zijn voor Barco groter geworden in vergelijking met voor de pandemie', aldus Berenberg.

Het beurshuis verwijst daarvoor naar de toekomstige vraag in het medische domein, de groei van videoconferencing en het verdwijnen van Sony als concurrent in de cinemamarkt. 'Barco heeft een sterke balans, en het bedrijf is vooralsnog winstgevend. We raden aan van de koerszwakte gebruik te maken.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud