nieuwsanalyse

Barco ziet start-upidee Clickshare uitgroeien tot sterkhouder

'Als Clickshare in Silicon Valley zat, zouden we met een beursgang makkelijk 100 miljoen kunnen ophalen', voorspelde voormalig Barco-topman Eric Van Zele in 2014. ©Photo News

In nog geen tien jaar is Clickshare, een toestel dat je kleine scherm draadloos toont op een groot scherm, een sterkhouder geworden voor Barco. Het bewijst dat een ‘out of the box’-idee plots een hele nieuwe business kan worden.

In november 2014 doet Eric Van Zele, dan topman bij de beeldschermenfabrikant Barco  , een opmerkelijke uitspraak in een interview met De Tijd. ‘Als Clickshare in Silicon Valley zat, zouden we met een beursgang gemakkelijk honderd miljoen kunnen ophalen.’ De tool kopieert het scherm van een smartphone, tablet of laptop, stuurt dat draadloos naar een ontvanger, waarna het zonder gedoe op een groot projectie- of lcd-scherm komt.

Presenteren gemakkelijk maken. Het lijkt aardig, maar een miljoenenbusiness? ‘Er was toen zeker scepsis over het toestel’, erkent Van Zele nu. Maar hij kreeg gelijk. Uit de handelsupdate die de beeldschermenfabrikant over het eerste kwartaal uitstuurde, blijkt andermaal dat het toestelletje een ware sterkhouder is geworden.

Er was bij de lancering zeker scepsis over Clickshare.
Eric Van Zele
oud-Barco-topman

De ‘enterprise’-tak, waar Clickshare samen met de schermen voor controlekamers onder huist, groeide jaar op jaar 16,7 procent. De oplossingen voor bedrijven maakten zo over het eerste kwartaal 35,6 procent van de hele omzet uit. Aparte cijfers over de omzet van Clickshare zijn er niet. Eind vorig jaar was Clickshare wel geïnstalleerd in 500.000 vergaderzalen wereldwijd. Dat is maal vijf in drie jaar.

Het Clickshare-verhaal is een voorbeeld van interne bedrijfsinnovatie die goed uitpakt en een business op zich wordt. Clickshare leefde bij Barco al in 2009, legt Van Zele uit. ‘We dachten toen na hoe we onze klassieke projectoren meer functionaliteiten konden geven. Draadloos kunnen werken was daarbij een belangrijk element.’

Tegelijk legde Barco met een nieuwe bedrijfsstructuur steeds meer de klemtoon op oplossingen voor ondernemingen. Die kwamen naast de klassieke entertainmenttak, met de cinema-activiteiten, en de activiteiten voor de gezondheidssector, die andere groeipool. ‘We merkten bij onze activiteiten voor bedrijven, bijvoorbeeld bij controlekamers, dat er veel informatie op veel schermen moest samenkomen.’

Rendement

500.000
clickshares
Eind vorig jaar was Clickshare geïnstalleerd in 500.000 vergaderzalen wereldwijd. Dat is maal vijf in drie jaar.

Voor Barco kwam naast beeldkwaliteit plots een andere parameter in het vizier: gebruiksvriendelijkheid. Het toestel valt te connecteren met smartphone, tablet op laptop dankzij de USB-ingang. In het midden is er één grote knop, waarna de inhoud van het kleine mobiele scherm naar de ontvanger wordt gestuurd en op het grote projectie- of lcd-scherm komt. De koppeling met projectoren, het aanvankelijke idee, was verdwenen.

Het toestel werd uiteindelijk eind 2012 gelanceerd. Twee jaar later gaf Van Zele het belang ervan voor Barco aan met zijn ‘Silicon Valley’-uitspraak. ‘In de Verenigde Staten staan ze ervoor open het nodige durfkapitaal te pompen in zo’n toestel met potentieel’, verduidelijkt hij nu. In Vlaanderen leeft meer de filosofie van financiering door banken: het rendement moet zich meteen tonen.

Barco beschikte zelf over de middelen om zijn schouders onder Clickshare te zetten. Maar dat was niet evident, erkende Van Zele. De resultaten van Barco waren niet van die aard als nu. ‘We deden een overname in Taiwan om de technologische bouwstenen voor Clickshare in huis te halen’, aldus Van Zele. Hij moest de boodschap aan de raad van bestuur verkocht krijgen dat ‘ettelijke miljoenen’ werden neergeteld voor een product dat toen 20 à 30 miljoen euro omzet draaide.

In de Verenigde Staten staan ze ervoor open het nodige durfkapitaal te pompen in zo’n toestel met potentieel.
Eric Van Zele
Oud-Barco-topman

Naast Clickshare stonden trouwens tal van andere innovaties die het niet gehaald hebben. Van Zele verwijst naar Auro, een immersief geluidssysteem van Barco. Het geluid in cinemazalen moest door dat systeem ‘levensecht’ klinken doordat het van verschillende kanten kwam. Silicon Valley durft sneller grote sommen geld te stoppen in gewaagde innovaties, want het focust vooral op die ene witte raaf die wel een succes wordt en minder op de andere die falen, merkt Van Zele op.

Voor het huidige management is het ook balanceren geblazen. CEO Jan De Witte legde zichzelf op om tegen 2020 een rendabiliteit te halen van 12 à 14 procent. Bij de jaarresultaten begin februari kon hij onverwacht snel al een winstmarge van 12,1 procent voorleggen. Maar Barco moet dus wel efficiënt zijn, zonder de ontwikkeling van een mogelijk ‘nieuw Clickshare’ in de kiem te smoren.

Cashberg

Het helpt dat Barco eind vorig jaar op een cashberg van 332 miljoen euro zat. Maar het is niet de bedoeling met geld te smijten, maakte De Witte al meermaals duidelijk. Gerichte investeringen die de drie kerndivisies versterken, kunnen wel. Zo telde Barco een week geleden nog 10 miljoen euro neer voor Caresyntax, dat de workflow in operatiekamers digitaliseert.

Een ander toestel waarvan veel wordt verwacht, is Demetra. Dat is een mobiele huidscanner die dermatologen meer informatie moet geven over verdachte huidvlekjes. Het toestel is al gelanceerd in België en Duitsland.

©Mediafin

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n