Belgische groeiers halen al driekwart meer kapitaal op dan in 2017

©Kristof Vadino

Groeibedrijven halen driekwart meer geld op dan in 2017, dat zelf al een recordjaar was.

Camel-IDS, een spin-off van de Vrije Universiteit Brussel (VUB), pakte gisteren uit met een kapitaalronde van 37 miljoen euro. Het is een van de grotere kapitaalrondes in de Europese biotechsector dit jaar. Met die verse middelen gaat Camel-IDS, dat antistoffen van kameelachtigen gebruikt, het onderzoek naar zijn geneesmiddel tegen hersenmetastasen financieren.

112
Kapitaalrondes
Ook het aantal kapitaalrondes was nooit zo hoog: de teller staat op 112, tegenover 102 over heel 2017.

De omvangrijke ronde van het Brusselse bedrijf illustreert hoe hard het gaat bij de financiering van Belgische niet-beursgenoteerde tech- en biotechbedrijven. Volgens onze gegevens haalden ze dit jaar al 634 miljoen euro op. Dat is bijna 75 procent meer dan over heel 2017, met 366 miljoen al een recordjaar. Ook het aantal kapitaalrondes was nooit zo hoog: de teller staat op 112, tegenover 102 over heel 2017.

De Belgische start-ups en scale-ups vinden gemakkelijk hun weg naar buitenlandse investeerders, die hun internationale expansie ondersteunen. Ook bij Belgische dossiers staan prestigieuze en kapitaalkrachtige durfkapitaalfondsen uit Silicon Valley - denk aan Iconiq Capital, Insight Venture Partners of Index Ventures - steeds vaker op de eerste rij.

Biotechwalhalla

©Mediafin

Parallel streken dit jaar tal van buitenlandse biotechbedrijven neer in België. Het internationaal gereputeerde ecosysteem rond biotechnologie in onze contreien trekt ze aan. En hun komst gaat vaak gepaard met het ophalen van verse middelen, onder meer bij lokale investeerders. Bijna de helft van het in 2018 opgehaalde geld (44%) vloeide naar biotechbedrijven. En drie van de grootste vijf kapitaalrondes staan op hun naam (zie grafiek).

Een van de drie toppers is Camel-IDS. Een andere is Miracor, met een kapitaalronde van 25 miljoen voorlopig goed voor de vijfde plaats. Miracor, dat een eigen katheter tegen hartfalen ontwikkelt, is van oorsprong Oostenrijks, maar verhuisde onder impuls van zijn Belgische CEO begin dit jaar naar Luik. De federale investeringsmaatschappij FPIM, haar Waalse tegenhanger SRIW en het regionale Meusinvest stapten toen in.

Iteos

Ook de grootste Belgische kapitaalronde van het jaar staat op naam van een biotechbedrijf: Iteos. Met 75 miljoen dollar (64 miljoen euro) vers kapitaal hoopt het Waalse bedrijf een doorbraak te forceren in immunotherapie, de verzamelnaam voor behandelingen die het immuunsysteem van kankerpatiënten extra kracht geven om het gevecht aan te gaan met kankercellen. Iteos heeft een deel van het geld gebruikt voor de oprichting van een filiaal in Boston, het mekka van de Amerikaanse farmasector.

44%
biotech
Bijna de helft van het in 2018 opgehaalde geld (44%) vloeide naar biotechbedrijven. En drie van de grootste vijf kapitaalrondes staan op hun naam.

De twee techbedrijven in de top vijf zijn Collibra en Showpad. Collibra, dat software ontwikkelt die bedrijven helpt bij het stroomlijnen, verwerken en beveiligen van hun gegevens (big data), zamelde 48 miljoen in. Showpad, het Gentse bedrijf achter een digitaal platform voor verkoop en marketing, staat op vier met een ronde van 35 miljoen. Beide bedrijven haalden de jongste jaren tientallen miljoenen op om hun internationale doorbraak te financieren.

Europa

Ook in de rest van Europa zit de financiering van groeibedrijven in de lift. Volgens het databedrijf PitchBook haalden Europese start-ups en scale-ups in de eerste negen maanden van het jaar bijna 15 miljard euro op. Het record van vorig jaar - 19 miljard euro - zal probleemloos gebroken worden, luidt het. De markt wordt gestuwd door kapitaalkrachtige investeerders die elkaar steeds meer beconcurreren, wat de waarderingen en dus de omvang van de kapitaalrondes omhoogtrekt.

Vier op tien starters gaan meteen internationaal
Vier op tien starters gaan meteen internationaal

Zijn Belgische starters overtuigd van hun zaak? Met die vraag trokken de Vlerick Business School en het consultancybedrijf Deloitte voor het derde jaar op rij naar de Belgische groeibedrijven. De centrale vraag is waar ze zichzelf over vijf jaar zien staan. Het antwoord is nog altijd ontnuchterend.

40 procent van de jonge groeibedrijven met potentieel legt de lat zo hoog mogelijk, de rest blijft er nuchter bij en verwacht geen significante groei. Die verhouding is niet veel veranderd ten opzichte van vorige jaren. Vorig jaar zat 44 procent van de ondervraagde groeibedrijven vol ambitie.

De groep mét ambitie mikt wel steeds hoger. Die groeiers verwachten binnen vijf jaar 55 werknemers aan te werven, bijna het dubbele van vorig jaar (29). Het Vlaamse start-upecosysteem wint aan maturiteit, duidt Sam Sluismans, partner bij Deloitte. ‘Bedrijven zoals Showpad en Teamleader krijgen aandacht, de sector put daar vertrouwen uit.’

Om te groeien richten Belgische starters de blik stevig op het buitenland. 40 procent van hen verkoopt al in het eerste jaar buiten België. Dat ligt ver boven het Europese gemiddelde (20%). ‘Vroeger wilden groeibedrijven zich eerst bewijzen op de eigen markt, en dan pas naar het buitenland trekken’, zegt Veroniek Collewaert, professor ondernemerschap bij Vlerick Business School.

Nu pakken starters het helemaal anders aan. Ze laten geldverslindende buitenlandse filialen links liggen en kiezen voor slimmere wegen om het buitenland te veroveren. ‘Ze kiezen meer voor het in licentie geven van hun technologie of goederen aan buitenlandse partners’, zegt Sluismans. Het Vlaamse starterslandschap is steeds matuurder, wat het pad effent voor zulke partnerschappen. Mensen als Duco Sickinghe, oud-Telenet-topman en nu investeerder, boezemen vertrouwen in.

Bij de groep van ambitieuze groeibedrijven is de buitenlandse expansie een vitale pijler. Bij die scale-ups vertegenwoordigde de buitenlandse verkoop op het einde van 2017 bijna een derde van de omzet (29%). ‘Bedrijven hebben een beperkte opportuniteit om op te schalen. Ze moeten snel marktaandeel winnen, anders leggen ze het af tegen buitenlandse rivalen’, besluit Sluismans.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content