Belgische start-up lanceert slimme badge

©RV DOC

Het startend bedrijf Ticto rond Johan Vinckier, de vroegere ICT-directeur van Bpost, brengt een intelligente veiligheidsbadge op de markt. Onder meer BASF Antwerpen en de luchthaven van Zaventem gaan het identificatiesysteem uittesten.

De slimme badge maakt de veiligheidscontroles binnen een bedrijf of instelling sluitender, omdat de ingebouwde technologie veel moeilijker te vervalsen is. De zogeheten Tictopass voegt vier technologieën toe aan de gangbare toegangsbadge: een scherm van e-papier, een led-lampje, een interne klok en een beveiligingsalgoritme dat je ook vindt in de apparaatjes voor elektronisch bankieren.

Wat we vaststellen bij veel bedrijven is: de buitenste perimeter is goed beveiligd, maar de zones binnen het bedrijf zijn dat minder.
Johan Vinckier
CEO Ticto

Dat alles maakt bijkomende controles mogelijk met het blote oog, bovenop het checken van de pasfoto op de badge. De veiligheidschef kan de ingebouwde led-lampjes zo programmeren dat ze op een gekozen moment in een bepaalde kleur oplichten. Of nog: hij kan een bepaald beeld op de badges laten verschijnen. Klopt de lichtkleur of het beeld van een badge niet, dan ziet de veiligheidschef meteen dat hij met een niet-toegelaten persoon en mogelijke indringer te maken heeft.

Kwetsbare ID-badges

'De huidige ID-badges zijn kwetsbaar, omdat ze makkelijk te vervalsen zijn. Denk maar aan de recente sabotage in kerncentrale Doel 4. Ons product biedt daar een oplossing voor', maakt CEO en drijvende kracht Johan Vinckier zich sterk. Hij is een voormalig ICT-directeur van De Post (nu Bpost) en werkte eerder ook voor consultantbureau McKinsey. De burgerlijk ingenieur was ook betrokken de openbaarvervoerkaart Mobib. 'Wat we ook vaststellen bij veel bedrijven: de buitenste perimeter is goed beveiligd - je raakt niet zomaar binnen - maar de zones binnen het bedrijf zijn dat minder. Onze badge laat toe elke zone een aparte kleur te geven.'

Een slimme toegangsbadge ©RV DOC

De slimme badges zijn niet onderling verbonden via een wifi- of ander netwerk. Het gaat om een offline systeem. De kaarten ontvangen de beveiligingscodes bij het badgen aan een centrale computer. Omdat de badges met dezelfde interne klok werken, kunnen de beelden en lichtjes toch synchroon oplichten. 'We hebben er bewust voor gekozen om er geen smartphone-app van te maken, want dat is niet veilig', zegt Vinckier.

Zes testers 

Zes bedrijven en instellingen gaan de Tictopass de komende maanden uittesten: BASF Antwerpen, Brussels Airport, Lunch Garden, het Studiecentrum voor Kernenergie in Mol en de bouwbedrijven Cordeel en Willemen. Ze geven een idee van de diverse markten waar Ticto op mikt: energiecentrales, lucht- en zeehavens, de bouwsector en organisaties waar identificatie belangrijk is, zoals ziekenhuizen of internationale conferenties. Er lopen verkennende gesprekken met nog andere bedrijven.

We hebben nu een werkbaar concept, dat we gaan uittesten in minstens zes grote Belgische bedrijven.
JohAn Vinckier
CEO Ticto

Grootschalige productie is wel nog niet voor meteen. Ticto heeft nog maar vijftig slimme badges beschikbaar. Die werden gebouwd in de labo's van het Zwitserse NagraID Security, een filiaal van de Franse technologiegroep Oberthur. 'We hebben nu een werkbaar concept, dat we met de ervaringen uit de testen verder zullen verfijnen', zegt Vinckier. Hij wil volgend jaar met de volwaardig Tictopass op de markt komen.

'Zeer snel gegaan'

Ticto is ook organisatorisch nog geen echt bedrijf, maar dat is wel de ambitie. 'Het is zeer snel gegaan. Het idee is amper twee jaar geleden ontstaan. De eerste prototypes waren er begin dit jaar', zegt Vinckier. Ticto's team bestaat uit CEO Vinckier, Joseph Baert (ex-directielid Certipost), Jean Claeys (Into IT Applications) en Bruno Moreau, oprichter van ASK. Aan de ontwikkeling werkten de bureaus Bundl, Voxdal en Beyond.io mee.

Voorlopig runt Vinckier nog alles via zijn familiale bvba's Gentago en Gentago Services. Hij wil geen financiële cijfers kwijt. Naast hem zijn er nog drie co-aandeelhouders. 'Ticto wordt nu privé gefinancierd door friends, family & fools. Maar het is duidelijk dat we voor de volgende stappen andere investeerders willen binnenhalen. Aan belangstelling bij de gespecialiseerde private equity-fondsen is er geen gebrek', klinkt het vol vertrouwen bij Ticto. De start-up presenteert, dankzij NagraID, zijn technologie volgende week op een internationale vakbeurs in Parijs.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud