Advertentie
Advertentie

Bestorming Capitool besmeurt rapport Twitter

©AFP

De socialenetwerksite onderstreept spijts een an sich stevig rapport hoe groot de kloof met de échte advertentiereuzen Facebook en Google is.

Een omzet die 28 procent hoger wipt naar 1,04 miljard dollar? 'What's not to like?', kun je in eerste lezing denken over het kwartaalrapport van de socialemediagroep Twitter .

Wel, twee dingen vinden beleggers not to like. Eén. Het rapport onderstreept het contrast met de échte reuzen in online advertenties, Facebook en Google-moeder Alphabet . Beide kregen een enorme boost van bedrijven die popelen om consumenten te lokken, met een wereld die snakt om de tijdens de pandemie opgespaarde 'muur van geld' te laten rollen.

Bij Facebook zwiepte de omzet bijna de helft hoger naar 26 miljard dollar, bij Alphabet was er ruim een derde groei naar 55 miljard dollar. Cijfers die het feit dat het bedrijf van oprichter Jack Dorsey voor de derde keer meer dan 1 miljard omzet draait, relativeren.

Twee: het tumultueus kwartaal, waarin oppergebruiker Donald Trump van het platform verbannen werd na de bestorming van het Capitool op 6 januari en Twitter strenger optrad tegen radicale boodschappen.

We hebben in het verleden al eerder gemerkt dat als er onrust is, adverteerders vaak op de pauzeknop drukken
Ned Segal
CFO Twitter

Het tumult schrikte gebruikers niet af, het leger zwol een vijfde aan tot 199 miljoen dagelijkse twitterati. Wél de elders popelende adverteerders, erkende CFO Ned Segal tijdens de telefonische conferentie met analisten. 'We hebben in het verleden al eerder gemerkt dat als er onrust is, adverteerders vaak op de pauzeknop drukken', antwoordde Segal gevraagd naar de impact van de bestorming.

Pandemie

En er speelt nog een derde factor. In de aandeelhoudersbrief temperen Segal en CEO Jack Dorsey ook de verwachtingen voor de komende maanden. In het tweede kwartaal rekent Twitter op een omzet tussen 980 miljoen en 1,08 miljard, minder dan wat analisten vooropstelden.

Omdat Twitter extra aanwervingen plant, verwacht het bedrijf ook een toename in de personeelskosten van 25 procent over heel 2021. Door de pandemie en de aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen nam het aantal gebruikersvorig jaar bovendien fors toe, waardoor de groei voor het huidige kwartaal minder sterk zal zijn.

Met andere woorden: de 68 miljoen dollar nettowinst, nog altijd een bescheiden 9 cent per aandeel, zal bij een combinatie van vlakke omzet en stijgende kosten niet vlot voor herhaling vatbaar zijn. En dus blijft Twitter het moeilijk hebben Wall Street te overtuigen dat hij duurzaam rendabel is.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud