'Big spender' Facebook gaat over lat

Facebook gaat over de lat. ©AFP

Het populaire sociale netwerk Facebook ging met zijn tweede kwartaalresultaten makkelijk over de lat. Maar dat de kosten van het Californische bedrijf met 82 procent stegen, baart de beleggers zorgen.

Na Twitter eerder deze week overtrof ook grotere broer Facebook woensdag nabeurs de verwachtingen van de analisten voor de tweede kwartaalresultaten. Maar in de nabeurshandel bleek dat er toch elementen zijn die de beleggers zorgen baren. 

De omzet van de sociale netwerkreus groeide met 39 procent tot 4,04 miljard. Dat was beter dan de 3,99 miljard dollar die analisten naar voor hadden geschoven. Ook de uiteindelijke winst per aandeel die het sociale netwerk uit die omzet wist te puren, lag boven de verwachtingen met 50 dollarcent per aandeel. Analisten gingen uit van 47 dollarcent per aandeel. 

Voor de inkomsten richt Facebook meer dan ooit zich op datgene waar het goed in is: het verkopen van advertenties. De verkoop daarvan klom met 43 procent tot 3,8 miljard dollar. Facebook toont in zijn resultaten ook dat het een enorme 'mobiele' motor heeft. Mobiele advertenties tellen al voor driekwart van het advertentiebudget.  

Een andere belangrijke paramater voor Facebook is de groei van het aantal gebruikers. In het tweede kwartaal groeide het aantal maandelijkse gebruikers jaar-op-jaar met 13 procent naar 1,49 miljard. Maar kwartaal-op-kwartaal gezien, lijkt de groei wat af te koelen met 3,4 procent in het tweede kwartaal tegenover 3,6 procent in het eerste kwartaal. Van de gebruikers logt er ongeveer 1,31 miljard ongeveer een keer per maand in via mobiele kanalen zoals een smartphone of tablet. Het aantal dagelijkse gebruikers klokte af op 968 miljoen, licht minder dan de verwachte 970 miljoen euro. 

Kostenexplosie

Wat in het oog sprong, was de enorme kostenexplosie die Facebook voorlegde. De kosten van het Californische sociale medium stegen met 82 procent. Facebook is al enige tijd bezig met het aftasten van nieuwe paden, zoals de virtuele realiteit via de aankoop van VR-brillenmaker Oculus VR of het project Internet.org, dat een globale internettoegang wil garanderen. Die kosten wegen uiteraard op de nettowinst, die met 719 miljoen dollar lager lagen dan de 791 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. 'We investeren in een nieuwe reeks van diensten die voor groei nu en in de toekomst zorgen', klonk het bij Sheryl Sandberg, Facebook's COO.

Nabeurs gaat het aandeel van Facebook dan ook licht lager, met 2,5 procent. In het verleden bewees CEO Mark Zuckerberg al dat hij er het handje van weg heeft om stevig in de buidel te tasten voor iets wat meteen niet ten gelde gemaakt kan worden. Zo hadden beleggers ook lang vragen bij de aankoop van Instagram in 2012 voor 1 miljard dollar. Een recent rapport van eMarketer wees evenwel uit dat Instagram in 2017 waarschijnlijk voor 10 procent van de totale advertentieomzet van de Facebook-groep zal zorgen. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud