Blackberry is nog een beetje meer dood

Blackberry Messenger had nog fans, onder meer omwille van de versleuteling van berichten. ©ANP XTRA

De consumentenversie van de berichtendienst Blackberry Messenger (BBM) houdt er eind mei mee op. De zakelijke versie blijft wel bestaan.

De berichtendienst is het belangrijkste overblijfsel van een merk dat tot een jaar of tien geleden nog hoge ogen gooide in de markt voor mobiele communicatie. Het Canadese Blackberry  was vooral bekend van zijn mobiele telefoons, die voorzien waren van een compleet toetsenbord en die een professioneel statussymbool werden. Tot de iPhone van Apple in 2007 op de markt kwam.

Sindsdien ging het steil bergaf met Blackberry, dat kon overleven door voluit te focussen op software en diensten in de plaats van op hardware. In 2016 kondigde het bedrijf aan dat het helemaal zou stoppen met de productie van smartphones.

Encryptie

Alleen Blackberry Messenger herinnerde er nog aan dat het Canadese bedrijf ooit een grote naam was in mobiele communicatie. De berichtendienst kon een schare fans behouden dankzij zijn aparte functionaliteit en de encryptie van berichten.

Het beheer van BBM werd in 2016 toevertrouwd aan het Indonesische concern Emtek, maar dat bedrijf heeft nu laten weten dat het de stekker gaat trekken uit de consumentenversie. We zagen te veel klanten vertrekken naar andere platformen, is de uitleg.

De zakelijke versie, BBMe, blijft voorlopig wel bestaan. Zakelijke gebruikers moeten wel een abonnement betalen van 2,5 dollar per zes maanden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect