Brusselaar ontwerpt dynamische QR-codes in China

©RV DOC

De Brusselaar Benjamin Claeys springt met zijn Chinese start-up QR Tiger op de groeiende markt van de QR-codes. ‘Een QR-code is belangrijker dan een logo.’

Wie in China rondloopt, ziet overal QR-codes in het straatbeeld. Chinezen betalen in winkels of restaurants door met hun smartphone zo’n prent te scannen. Maar de QR-code komt evengoed van pas bij de machines die gedoseerde hoeveelheden toiletpapier uitreiken aan wc-gangers in het treinstation.

De Brusselaar Benjamin Claeys bouwde een start-up met de populaire code. Zijn bedrijf QR Tiger biedt bedrijven systemen aan om mooie QR-codes te creëren, die bovendien dynamisch zijn. ‘Met een statische QR-code hangt een bedrijf vast aan één link die erachter schuilt’, vertelt hij op een seminarie dat de werkgeversorganisatie Voka tijdens de Belgische handelsmissie in China organiseert.

‘Onze codes verwijzen niet altijd naar dezelfde webpagina. Bedrijven kunnen wisselen tussen een filmpje, een Facebook-pagina of een website. Of ze kunnen gebruikers rechtstreeks doorsturen naar de website van het land waar ze zich bevinden.’

Claeys verhuisde 13 jaar geleden naar Peking om voor het bureau van de Nederlandse sterarchitect Rem Koolhaas te werken. Hij kreeg zijn businessidee toen hij enkele jaren geleden voor zijn eerste start-up een QR-code wilde lanceren. ‘Maar die zag er zo lelijk uit!’

©RV DOC

De Belg gelooft heilig in de vierkante opvolger van de ouderwetse streepjescode. ‘De QR-code vormt de brug tussen de reële wereld en de smartphone. In China is het systeem volledig ingeburgerd. Je kan er enorm veel dingen mee doen. Er bestaan bijvoorbeeld QR-codes waarmee je snel verbinding kan maken met draadloos internet.’

Hoewel QR Tiger nog geen hoge omzet haalt, heeft het bedrijf al klanten in 93 landen. Daaronder zitten enkele grote namen, zoals Atlas Copco, Volkswagen en Prada. ‘Die grote namen vragen veel inspanning. Ideaal zijn klanten die gewoon iets kopen op onze website’, zegt Claeys.

Niet China, maar de Verenigde Staten zijn voorlopig de belangrijkste markt voor de Chinese start-up. ‘Amerikanen zeggen: ik wil dit, hoeveel kost het? Chinezen willen eerst testen of het werkt en vertrouwen opbouwen.’

Volgens Claeys zal de QR-code binnen enkele jaren ook in België doorbreken. ‘Als Amerikanen en Chinezen er gebruik van maken, komt dat binnen hoogstens drie jaar naar Europa. Een QR-code is belangrijker dan een logo. Als je product er geen heeft, mis je gewoon een opportuniteit.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect