Advertentie

Brusselse 'broekzakboekhouder' Accountable lanceert AI-assistent

Nicolas Quarré en Alexis Eggermont zijn de oprichters van Accountable. ©saskia vanderstichele

Nu meer en meer overwerkte boekhouders klanten weigeren, maakt Accountable zich op voor een charmeoffensief bij starters en eenmanszaken. De Brusselse scale-up lanceert een AI-assistent die in een handomdraai belastingadvies op maat uitspuwt.

'Je hebt een uitgave van 48,30 euro in de categorie training en documentatie. Als je nog opleidingskosten hebt, voeg ze zeker toe. Of overweeg maaltijdcheques.' Op eenvoudige vraag suggereert de gloednieuwe AI-assistent van Accountable vijf kostenposten die topman Nicolas Quarré in zijn persoonlijke boekhouding onderbenut laat, inclusief een berekening van hoeveel belastingen dat kan uitsparen.

Bedrijven lanceren met de regelmaat van een klok slimme assistenten, met generatieve artificiële intelligentie onder de motorkap. Maar de tool van Accountable, een Brussels bedrijf dat zichzelf een 'broekzakboekhouder' noemt, is volgens oprichters Quarré en Alexis Eggermont 'uniek in de Lage Landen'. Ze trainden het taalmodel achter de AI-assistent met de volledige Belgische en Duitse belastingwetgeving, waardoor die correct advies op maat kan geven.

'Onze AI-oplossing grijpt niet terug naar regels uit pakweg Frankrijk of de Verenigde Staten, iets wat ChatGPT wel zou doen. De kans op 'hallucinaties' is zeer beperkt. Dat is ook nodig, want we zijn actief in een branche waar we ons geen fouten kunnen veroorloven', zegt Quarré. Op 30.000 belastingaangiftes ontving Accountable, dat fiscale boetes tot 5.000 euro op zich neemt, vorig jaar een tiental schadeclaims van klanten. 'Dat is amper 0,03 procent van de gevallen.'

20 euro per maand

Het in 2017 opgerichte Accountable telt 35 werknemers en haalde in het verleden onder meer geld op bij de Londense investeerder Connect Ventures. In 2021 rondde het fintechbedrijf een kapitaalronde van 5,7 miljoen euro af, waarbij de naar Londen uitgeweken Brusselaar Fred Destin de grootste geldschieter was.

Terwijl Accountable toen 10.000 klanten had, zijn dat er intussen 40.000 - gelijk verdeeld over België en Duitsland. Het merendeel van de Belgische klanten is Vlaams. Bedrijven die vrijgesteld zijn van btw betalen 20 euro per maand om hun facturen op te maken en hun boekhoudkundige taken te automatiseren. Voor btw-plichtige ondernemingen loopt de abonnementsprijs op tot zo'n 30 euro per maand. Cijfers over omzet deelt Accountable, dat nog niet winstgevend is, niet.

Quarré en Eggermont mikken voornamelijk op freelancers en eenmanszaken, die het almaar moeilijker krijgen om een accountant te vinden. De accountantskantoren in ons land steken hun tijd liever in grotere klanten die meer opleveren. 'We zijn geen traditionele boekhoudsoftware. Je kan een abonnement nemen en alle gegevens delen met je boekhouder, maar je kan je belastingaangifte evengoed door de software laten maken en indienen', zegt Eggermont. 'We hebben de chatbot ontwikkeld vanuit het idee dat de wereld van accountancy stevig aan het veranderen is. Zoals je in interactie gaat met je belastingadviseur, kan je praten met onze assistent.'

Zoals je in interactie gaat met je belastingadviseur, kan je praten met onze assistent.

Alexis Eggermont
Medeoprichter Accountable

De ambitie van Accountable is uit te groeien tot de Europese marktleider in boekhoudsoftware voor zelfstandigen, luidt het. 'Er zijn meer dan 1 miljoen zelfstandigen in België en meer dan 5 miljoen in Duitsland. Ons doel is zoveel mogelijk mensen uit die groep te overtuigen', zegt Quarré. Op korte termijn wenken ook markten zoals Italië, Spanje, Frankrijk en Nederland. 'Maar die plannen hangen af van de mogelijkheden om onze groei te blijven financieren met extern kapitaal.'

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.